Balaton Blog

Balaton, Balaton, Balaton.

flickr #balaton

Fonyód-Badacsony komp: 2013? 2014? 2015? 11.05.31. 8:48 szárnyas

Nagy öröm, hogy a Fonyód és Badacsony közé álmodott komp tervét eddig még semmilyen lobbi nem fúrta érdemben, bár különösebb publicitást sem kapott. Pedig a nyolcvanas évek óta fontos szempont, hogy az észak-déli gépkocsi összeköttetés mindkét oldal turizmusát felpörgesse, és csökkentse az északi parti települések átmenőforgalmát. Nem tudom, hogy a Gugli jól számol-e, de az útvonaltervezője a Budapest-Badacsony viszonylaton a tó nyugati szélének kerülését ajánlja; mintegy 2 óra 11 perc alatt tehető meg az M7-esen és a 71-esen az a 211 km. A fővárostól Badacsony egyébként csak 170 km, ha keletről kerüljük a Balatont. Komppal mindez 1 óra 50 perc lenne csak, méghozzá úgy, hogy az utolsó 20 perc, a tavon keresztül már igazi Balaton-élmény lenne.

Mivel mi magunk is szívesebben hasítanánk már az ingatlan felé az M7-est, majd a habokat, mint az egyébként vitathatatlanul szebb káli medence útjait, ezért megkérdeztük Horváth Gyulát, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatóját, hogy a korábbi sajtóhírek szerinti 2013-as átadási határidő tartható-e. Rögtön kiderült, a kérdés ennél összetettebb, de ha egy szóval kellene válaszolni, akkor nem.

A társaság által megrendelt megvalósíthatósági tanulmány elkészítési határideje ugyanis 2011. november 30. Erőst bízunk abban, hogy a nyilvánvalóan jó ötlet itt zöld utat kap. Ha úgy gondolják a hivatalos tanulmányozók, mint mi, akkor kezdődhet csak a társadalmi egyeztetés, az építési engedélyeztetés, majd a kivitelezés. Hidvégi József, Fonyód polgármestere a Balaton Blognak azt monda, a város lakossága alapvetően lájkolja a beruházást, hiszen megújulna a kikötő és környéke, amire amúgy esély sem lenne. Némi ellenállást csak a vitorlásosok és baráti körük mutat, mert a komp korlátozná a kikötői ki-be járásukat. Az engedélyeztetés után a gyártásra/kivitelezésre pályázatot kell kiírni. Az első kapavágás időpontja tehát bizonytalan, de ez után még két évet kell várni az átadásra.

A bő egy éve 8 milliárd forintra taksált beruházás nyilván nem lesz az évek folyamán olcsóbb, de az infrastrukturális átalakítások mellett magában foglalja a kompokat is, melyek kb. 40-45 személygépkocsi és 5-600 utas szállítására alkalmasak, tehát nagyjából kétszer akkorák, mint a jelenlegi tihanyi kompok.

Mivel szerintem menő ilyen alkalmatossággal szelni a vizet, nagyon drukkolunk a sztori mielőbbi révbe érkezésének.

Címkék: balaton badacsony hajózás hajó fonyód komp valatoni hajózási zrt.

A bejegyzés trackback címe:

https://balaton.blog.hu/api/trackback/id/tr532926441

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.05.31. 08:59:02

Nem tudom, milyen lenne a kihasználtsága, de a vitorlásoknak szerintem nem okozna különösebb problémát, a tihanyi csőben is a szűk hellyel van a gond, meg ott csúcsidőben a komp is sokkal sűrűbben jár.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2011.05.31. 09:13:55

Azért ott a két part távolsága 5km felett van. Ugye Révfülöp-B.boglár 4,7. Tehát simán el kell férjen a komp és a vitorlásforgalom. Van erre erre ugye vizi kresz. Ezt kell betartani.

covi 2011.05.31. 15:07:29

A Fonyód-Badacsony átkelőforgalom a teljes balatoni személyhajóforgalom kb. 1/3-át adja (igazi fejőstehén). Az ide tervezett kompnál csak a gépkocsik jelentenének többlet bevételt (az utasforgalom nem), amiből pedig nagy valószínűséggel nem lesz finanszírozható a hatalmas beruházási összeg (persze papíron majd a személyforgalmat is ide lehet számítani, de az másik oldalon veszteség a személyhajózásnak - tehát nem többletbevétel). Főként ha azt veszem, hogy a távolság nagy, a díj magas lesz (a szántódi is magas), nem biztos, hogy tömegek fogják igénybe venni. 2 komppal nem lesz tartható pl. órás ütem sem, mert 30 perc nem lesz elég a ki-be szállítás és utazási időre (lehetetlen, bár próbálják bizonyítani). Legalább 4 komp fog kelleni, ami nagy költség, ráadásul így is csak töredéke lesz az átbocsátóképesség a szántódinak. De egyébként Badacsony szűkös helyeire és a főútra be fog férni a többlet "autótömeg"? És évente 2-3 hónapot fog működni kihasználtan. Szóval várjuk meg a tanulmányt!

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.05.31. 15:36:26

@covi:
Nekem is vannak kételyeim, de a 2 kompot szerintem elszámoltad. Miért ne lehetne az órás ütemet tartani? 20 perc menetidő, na jó, legyen 25: utána még mindig marad 35 perc a ki- és beszállásra (az ellenirányt eközben a másik komp szolgálja ki).

Pelso.. 2011.05.31. 18:38:26

Badacsonyban hol lenne a fel-lehajtó rész?
Ha víz irányából nézzük, jobbra a strand, balra csónak kikötő, nádas. Sajnálnám mindkettőt.

ivcsek · http://abalaton.hu 2011.06.01. 12:39:06

A Badacsony mint úti cél adott, viszont tényleg nehézkes kompkikötőt létesíteni... Ott van viszont a pálkövei volt teherkikötő!

Miközben ezt írom felmerült bennem egy vízió: légpárnás, pár kocsit vivő "vízitaxi"-komp. Persze, csak ainek sürgős és van pénze, annak:)

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.06.01. 13:20:42

@ivcsek:
Igen, akkor viszont nem Fonyód-Badacsony, hanem inkább Boglár-Pálköve komp lehetne.

szárnyas 2011.06.01. 13:49:38

A pálkövei teherkikötő tényleg alkalmas lehet, és csak kb. 5 km Badacsonytól a távolság. A vitorlásokat sem zavarná az amúgy nem túl nagy badacsonyi kikötőben.
Hajlandó lennék lobbizni a Boglár-Pálköve kompért, bár szerintem ez a hajó már elment. Ha csak a szakértői anyagban nem bukkan fel.

Időjárás


Facebook

Friss topikok

Sötétre váltok! Világosra váltok!