Balaton Blog

Balaton, Balaton, Balaton.

flickr #balaton

Balatoni körvasút – lehet gondolkodni 11.06.01. 7:32 Szálinger Balázs

Pályázatot írt ki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a Balaton körüli kötöttpályás közlekedés fejlesztésére. A kiírás egyértelmű, a tennivalókon nagyon-nagyon sokat kéne gondolkodni.

Például feltűnt-e már, hogy a Balatonhoz legközelebbi, tőle alig 10 km-re fekvő Veszprémnek, a szinte teljes felsőpartot uraló megye székhelyének egyszerűen nincs vasúti kijárata a Balatonra? Hahaha! Az utóbbi évek fejlesztései kb. kimerültek a kocsik kitakarításában (na jó, az üzembe állított Desirók is rendben vannak), pedig nem ártana egy normális vasúthálózatot kigondolni a Balaton köré – hacsak nem azt akarjuk, hogy a pesti bulituristákon, a déli part vízében cammogó alföldieken és a nosztalgiázó ex-DDR-eseken kívül más is tudja, hogy van egy ilyenünk.
 
Tehát a legfontosabb megoldandó dolgok, íme:
 
- Veszprém-Alsóörs-vonal újjáépítése (1969-ben számolták fel, állítólag nem érte meg, hiszem, ha látom),
 
- a kopogós-zörgős-esőbenhorror Fonyód-Kaposvár-vonal villamosítása (hahó, a másik fontos megyeszékhely – áttételesen Pécs is bekerülne egy gyorsabb rendszerbe),
 
- aztán a Siófok-Kaposvár-vonalnak sem ártana egy kis plusz villany (a hülye kanyarjaival együtt is egész sportos kis menekülési útvonal lehetne ez),
 
- újra kéne indítani a Balatonmária- (v. Balatonszentgyörgy) Somogyszob-vonalat (ez egyike a legrégebbi vonalainknak, lokálpatrióták és helyi gazdák segítségével 1893-ban építette a Somogyvármegyei Egyesült HÉV Társaság, Fletóék Pestről pedig azt mondták, legyen elég a dél-somogyiak tóparti vircsaftjából), továbbá:
 
- Hévíznek sincs balatoni vasúti összeköttetése, ez se több erős tíz kilométernél (a kérdést pár éve még egy Keszthely-Hévíz városközi villamossal próbálták megoldani, de az országos szenzációt jelentő fejlesztésből valamiért nem lett semmi),
 
- aztán a harmadik megyeszékhely, Zalaegerszeg is csak közúton juthat a Balatonra. Ez a legutóbbi lenne nyilván a legköltségesebb (a Kádár-rendszerben felszámolt vonal nagy részét már beépítették, már csak nyomai láthatók, egy csonka Zala-híd, egy-egy profilt váltott vasútállomás stb.), és nem is biztos, hogy van rá igény, de ha ránk szakad a kassza, mért ne játszanánk a gondolattal. Hohó, viszont! a vonal úgy-ahogy, még megvan Sármellékig. Ahol, ugye repülőtér. Eszébe jut erről valakinek valami?
 
- A Fletóék által szinte kinyúvasztott Fenyves-Csisztapuszta keskeny nyomtávú cukivasútban rejlő lehetőségeket (Csisztapusztán 42°C-os gyógyvíz!) már csak viccből mondom.
 
A kassza persze nem szakad ránk, sőt: az EU csak a déli parti fejlesztéseket támogatja, mert az a vonal van benne valami támogatott rendszerben. De az ötletelést nem árt elkezdeni. Az nem kerül semmibe.

Címkék: balaton balatonszentgyörgy közlekedés keszthely veszprém fejlesztés vasút kaposvár hévíz

A bejegyzés trackback címe:

https://balaton.blog.hu/api/trackback/id/tr912945340

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.06.01. 08:37:05

-Veszprém-Alsőörs jó gondolat, Győr-Balatonfüred viszonylatú vonatokkal.

-A déli parti mellékvonalaknál vannak az országban fontosabb/forgalmasabb villamosítandó szakaszok. Ha amúgy nem kell a pálya, akkor csak menekülőútnak fenntartani egy jóval hosszabb jóval lassabb útvonalon a sűrűbb állomásokat elég luxus. (Állomás=több vágány, ki tudják egymást kerülni a vonatok, tekintve, hogy maga a vonal 1 vágányú) Mindazonáltal egy kis rendbepofozás meg normális jármű nem ártana.

-Somogyszobi vonallal kapcsolatban egyetértünk.

-Hévíz villamosos buli: Nem kivitelezhetetlen, annyira nem is vészesen drága és még ki is lehetne használni, akár télen is, bár nyilván akkor kisebb a forgalom. Figyelmedbe ajánlanám a tram-train rendszereket ami azt takarja, hogy a villamosnak látszó tárgy végsebessége olyan 90-100 km/h, és tud közlekedni a villamosoknál megszokott 600V egyenáram, és a vasúti 25 kV 50 Hz váltóáram alatt is. Fővonalra nem szerencsés kivinni, mert lassú (bár a jelenlegi balatoni 80-at azért lazán megfutja), de pl Tapolcáig, Badacsonyig simán.

-Zalaegerszeg. Hát nem akarom azt mondani, hogy felejtsd el, de.... :) Az a gond, hogy a régi vonal amit te mondasz az lement délnek, onnan a Zala völgyében föl északra Zalaszentgróton át Zalabér-Batyk állomásig ahol csatlakozott a zalaegerszegi vonalhoz. Távolságban kb a közút duplája, a vonat viszont olyan állatfaj ami nem nagyon szeret keresztben menni a hegyeken, sanszos hogy kéne vagy 3-4 alagút az pedig brutális pénz. Én itt meghagynám a buszt, természetesen valami intermodális közlekedési rendszer részeként, vonathoz hangolva nem csak úgy magában, levegőben lógva.

-A kisvasútnál valamit tisztázzunk. Az nem közlekedési eszköz, a kisvasút maga az attrakció, ennek megfelelően kell kezelni. Ha csak hálózati szempontból nézném akkor a legjobb és legolcsóbb megoldás az lenne, hogy Fonyódról a vonathoz/badacsonyi hajóhoz hangolva busszal kiszolgálom.

Amiket nem említettél, és kb ezeknél mind fontosabb:
-A déli parti vonal kiépítése minimum 120, de ha lehet inkább 160 km/h pályasebességre, két vágánnyal, meg olyan biztosítóberendezéssel ami nem gyullad ki/ lesz zárlatos/romlik el csak úgy magától hetente kétszer.
-Északi parton rosszabb a helyzet a vonalvezetés miatt, de a 120 azért hozható, néhány ív (pl Badacsonytomaj előtt) kivételével. Itt elő kéne venni a menetrend alapú infrastruktúra fejlesztést. Ez annyit tesz, hogy nem megcsinálom a pályát baromi drágán, majd próbálok ráhúzni valami menetrendet úgy ahogy sikerül, hanem megcsinálom a menetrendet, majd ehhez igazítva csinálok az 1 vágányú pályán rövidebb 2 vágányú részeket ott, ahol menetrend szerint találkoznak a vonatok. Ez azért fontos, mert az északi parton előfordul, hogy a 2 vágányúsítás nem megoldható, illetve nincs is rajta tranzitforgalom, nem is kell.

+1:
-Kicsit tágabb régió, de a Kapos völgyéban folyton szétesik a pécsi vonal, amit állítólag részben az okoz, hogy nagyon frankó pihepuha tőzegen csücsül az egész. Hosszú távon nem lenne marhaság a régi Tamási felé vezető vonalat használni, ott a nagyobb sebesség is jobban kialakítható különösebb alépítmény megerősítések nélkül. Elődeink nagyon ötletesen megoldották, hogy a vonalak biztos ne arra menjenek mint az utas, tehát az egyik Kaposvárról megy nagy kunkorral Siófokra, a másik pedig a közelebbi Tamásiból (ment) Lepsénybe. Ezeket egy új építésű szakasszal mixelve lehetne egy (Pécs-Dombóvár-)Tamási-Siófok(-Lepsény-Hajmáskér-Veszprém) tengelyt létrehozni, szerintem még utas is lenne rajta. Mondjuk ez már eléggé bili, ki is veszem belőle a kezem. :)

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.06.01. 10:41:54

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Zalaegerszeg-Keszthely vasútvonal tényleg felesleges, teljesen jó a buszos összeköttetés.

Mitya Ivanov 2011.06.01. 10:53:03

villamosítás szempontjából ajánlom az egész északi partot átgondolásra.
a veszprém alsóörs vonal tényleg álom kategória, szerintem maradjunk a realitásoknál. Nyáron még oké, hogy lenne rajta utas, de télen, kötve hiszem. Erre pedig egy teljesen új vonalat felépíteni nem lehet. Veszprémen belül is már csak nyomokban van meg a régi vonal helye, az állomásépület mellé plázát építettek. Szóval erre nem sok esélyt látok. Ráadásul a Hajmáskér lepsény -siófok vonalon is megszünt a forgalom.

Maradjunk csak inkább a körvaíutnál, ha ebből lesz valami, annak is örülni kell.

kasteelstad · http://azenhelyem.blog.hu 2011.06.01. 11:12:05

sok felesleges kör van ezekben az elképzelésekben, tán még maga a balatoni kör(vasút) is az. aki keszthely és hévíz közé vasutat (pláne villamost) fantáziál, az nem ismeri a helyi viszonyokat. a két város közt jó a buszos közlekedés, egy vasút, pláne ha magyar, sosem térülne meg (a villamosról nem is beszélve).
meg amúgy is, előbb azt kéne megoldani, hogy ne 4+x óra alatt lehessen bp-ről keszthelyre érni, főleg nyáron. és akkor még ott van a vonatok állapota...

Szálinger Balázs 2011.06.01. 11:20:27

@kasteelstad: valamelyest ismerem a helyei viszonyokat: a vasutat egyértelműen ki lehet zárni, jól látod, de a villamos ügyében fenntartom a véleményem. nézd meg pesten a 18-as villamos vonalát, képzeld el, hogy nem létezik. teljesen világos, hogy lehetetlen vasutat álmodni a vár mögé. de a villamos: az egyik legszebb vonal az egész fővárosban, és egyáltalán nem dögleszti meg a környéket. a villamost tényleg ki lehetne hozni a keszthelyi állomás - fő utca, kanyar a balaton múzeumnál (esetleg a helikon park keleti oldalán föl a szentháromság térig, a főtérről a rendőrség felé, rózsa, georgikonnál balra, a laktanyai úton, vadaskert, töltés, és már meg is érkeztünk hévízre. a keszthely-hívéz buszviszonylat viszonylag gyors és sűrű - de látványként lehangolóbb mégsincs!

kasteelstad · http://azenhelyem.blog.hu 2011.06.01. 11:38:48

@castellum: az út, amit leírtál, valóban szép. de 4 évvel ezelőtt is kb. 4 milliárd forintra taksálták (www.rtlklub.hu/hirek/belfold/cikk/8189), amiből elkészülhetett volna. a helyi és pesti viszonyokat és számokat ismerve ezt az összeget már akkor megdobtam volna kb. ugyanennyivel, mire elkészül. 2011-ben már kimondani se merem, mibe kerülne. finanszírozási, fenntartási aggályaim vannak. amúgy ha lehet hinni a városvezetéseknek, megújulnak a buszpályudvarok. a két város közt tán környezetbarát és akadálymentes buszokban kellene gondolkodni. amúgy meg, rendben, készüljön el a villamostanulmány 2012-re, álljanak neki a munkáknak 2013-ban. megnézném minden keszthelyi arcát, amikor az addigra talán elkészülő fő tér egy részét újra felszedik a villamos miatt. :)

Szálinger Balázs 2011.06.01. 11:47:46

@kasteelstad: na ezen a legutóbbin nagyot vigyorogtam: tökéletesen igazad van!
és ha már álmodozás, képzeld el az állomás - park utca - balaton utca (vagy helikon utca) vonalat is! pazar!!!!

ivcsek · http://abalaton.hu 2011.06.01. 12:23:42

Keszthely - Hévíz: Szegeden és Hódmezővásárhelyen is villamosban gondolkodnak, pedig van vasúti közlekedés és gyorsforgalmú út, de van rá EU-s keret:) (Szeged, amúgy is rá van kattanva a villamosokra!)
Szóval szerintem járható...

Ami meg a kisvasúttal történt az egy bűntény, más kérdés hogy a megélhetési bűnözők felszedték a nem használt vonal szárnyakon a sínt!
(És igen is közlekedési eszköz, bizonyos, amúgy Balaton közeli kisfalvakból csak kerülővel, közúton lehet eljutni a partra és ezért a helyi borturizmus halódik, pedig anno volt rá igény...

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.06.01. 14:31:54

@ivcsek:
Azért a Szeged-Hódmező vonal kicsit más, ott egész évben rohadt nagy az ingázók száma, nem nyaralni mennek, hanem minden nap dolgozni meg iskolába. Ezen kívül csak jármű kéne, meg Rókusnál valami összekötővágány, a többi gyakorlatilag megvan. A 135-ös vonal némileg hasonlít a Sopron-Szombathely-Szentgotthárdra. 100 km körüli, lepukkant, elavult, villamosítatlan.(sőt az még rosszabb állapotban volt) A GYSEV 48 milliárd forintból átépítette 120 km/h sebességre, 210 kN tengelyterhelésre, 750 méter hasznos állomási vágányhosszal, néhol ívkorrekciók, mindenhol magasperon, elektronikus bizber, távvezérelt állomások, villamosítással, PZB-vel. Ja és erre szereztek 41 milliárd EU-s támogatást. :)

A kisvasútról annyit, hogy amit bringával otthagyok, az nem közlekedési eszköz. :) Én is szeretem ezeket a kis aranyos vasdarabokat, de akinek naponta kéne 20 km/h sebességű szakadt fűtetlen légkonditlan csettegővel utaznia annak szerintem gyorsan megváltozna a véleménye, és választaná a buszt ami úgy 3-4szer olyan gyorsan megy. Ha pedig a közlekedési lehetőségek javítására szánnak pénzt (és nem a kisvasútra mint turistaattrakció) akkor abból egyértelműen közutat kell építeni, egyrészt a fent említettek, másrészt az utasforgalom nagysága, harmadrészt az egyéni közlekedés javítása, és nem utolsó sorban a számtalan autóval érkező turista miatt.

pösti 2011.06.01. 19:42:14

Végre valaki megírta ezt a posztot, gratulálok!!!
Ha a Balcsi nem szeretne további (tavaly 9%!) vendégéjszakákat veszíteni akkor át kell ütnie (Kinek is?...pl Balaton Tanácsnak a Bóka úrral az élén) a MÁVon egy minimum IC gyorsaságú és komfort fokozatú járatot ill. járatokat, ami képes megtenni a Budapest-Siófok és Budapest-Balatonfüred távot maximum 1 óra alatt (2011ben ez nem túl nagy elvárás).A körvasút, ami inkább hév jelleggel kéne, hogy üzemeljen nonstop, pedig a bormarketingnek az éjszakai életnek(lényegében megszűnt a kilencvenes évek közepén) és a "csak úgy" kirándulni vágyóknak jelenthetne rendkívül sokat...

tistedur 2011.06.01. 20:03:40

@pösti:teljes felújítás kell a vonalon, mert annyira rozzant állapotban van.

Időjárás


Facebook

Friss topikok

Sötétre váltok! Világosra váltok!