Balaton Blog

Balaton, Balaton, Balaton.

flickr #balaton

Nyilvános hattyúvadászat 10 helyszínen! 11.08.11. 9:05 Szálinger Balázs

Valami olyan szédületes-fenomenális program van hétvégén, amire egyszerűen muszáj elmenni. Nyilvános hattyúelfogó, hattyúgyűrűző, hattyúmérő road show. És bárki bekapcsolódhatik.

Ebben az időben vedlenek (értsd: váltják le repülőtollaikat) a hattyúk, így jó pár hétig képtelenek repülni. A drágákat ilyenkor elég könnyen el lehet fogni: az ember odamegy, kiemeli a vízből a nagy ludat, aztán meg is van fogva a hattyú.
 
A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület ezt a lehetőséget persze nem ökörködésre használja, hanem arra, hogy alaposan meggyűrűzze a madarakat. A hattyúk gyűrűje a gigájukra kerül – ezek csak csipegetnek, nem kell egész halat vagy békát letuszkolniuk a torkukon, úgyhogy nincs semmi baj a nyakgyűrűvel.
 
Jelen pillanatban valamivel több mint ezer megjelölt hattyúról tudnak Magyarországon, ennek mintegy kilenctizede a Balatonnál él. Érdekes megfigyelni, hányszor és hol bukkannak fel a jószágok: van, amelyiket már közel százszor észlelték, vannak eltűnők – és persze gyakran járnak át Horvátországba is (a legidősebb hattyúnk is, ő például 1995-ben Varasdon kapta az első megjelölését).
 
Na de a lényeg. Szombaton az északi, vasárnap a déli parton és Keszthelyen végzik az MME munkatársai a gyűrűzést. A jelenlévők közül bárki bekapcsolódhat a műveletbe. És előre szóltak: nagy mulatság az ilyen, a hatalmas dögöket ugyanis ügyességgel, puszta kézzel kell befogni.
 
Augusztus 13., szombat
 
1000 – Balatonfüred, Tagore sétány eleje
1330 – Révfülöp, hajóállomás
1430 – Badacsony, hajóállomás
1630 – Keszthely, hajóállomás
 
Augusztus 14., vasárnap
 
0900 – Keszthely, hajóállomás
1000 – Balatonmáriafürdő, hajóállomás
1045 – Balatonfenyves, strand (Balatonpart utca)
1130 – Fonyódliget, Árpád-part, a csúszdánál
1230 – Balatonlelle, szabadstrand, Vadvirág utca vége
1430 – Balatonföldvár, Kvassai sétány
1530 – Zamárdi, szabadstrand (Harcsa utca vége)
 
Csúszások lehetségesek! Érdeklődni a programról: Kovács Gyula, 20/9963928.
 

Címkék: balaton keszthely badacsony természet madár balatonfüred hattyú balatonfenyves révfülöp balatonlelle zamárdi balatonföldvár balatonmáriafürdő fonyódliget

A bejegyzés trackback címe:

https://balaton.blog.hu/api/trackback/id/tr43145314

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.08.11. 09:56:02

Ronda, tájidegen, agresszív madarak, nem gyűrűzgetni kéne őket, hanem elköltöztetni a Balatonról.

ivcsek · http://abalaton.hu 2011.08.11. 11:49:15

Nem tudtam, hogy ilyenkor el "vedlenek", illetve elkaphatók:) De tényleg ritka szemét egy állat (rám már támadt), meg túl is van szaporodva, meg feléli más kacsákok életterét, több fatojást alájuk!

Mitya Ivanov 2011.08.11. 12:05:08

most már sokkal kevesebb van belőlük, mint pár éve.
én se szeretem őket, saját szememmel láttam, amikor egy szárcsát megölt.

www.youtube.com/watch?v=NaJa6pVOr5I&feature=share
valahogy így

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.08.11. 12:19:25

@Mitya Ivanov:
Szigorú. A hétvégén Gyenesdiáson darazsat láttam, ahogy kivégzett egy szitakötőt (letépte a fejét).

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2011.08.11. 17:22:49

@TuRuL_2k2:

"Ronda, tájidegen, agresszív madarak, nem gyűrűzgetni kéne őket, hanem elköltöztetni a Balatonról."

Megint nagyon egyetértek veled!!! Az ÖRÖK VADÁSZMEZŐKRE kellene azokat a dögöket költöztetni. Amikor azt olvastam, hogy "hattyúvadászat", komolyan reménykedni kezdtem, hogy végre élezhetem a puskámat. Mielőtt az állatvédők nekem esnek, közlöm, hogy én is az vagyok: a Magyarországon őshonos madarakat védem, akiket ezek a rohadt, agresszív, nagyra nőtt libák elzavarnak a fészkelőhelyükről.

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2011.08.11. 17:30:10

Komolyan mondom, le kellene menni, "segíteni" fogdosni, aztán "jaj bocs, véletlenül eltörtem a nyakát". Kíváncsi vagyok, hányadiknál szólnának, hogy most már inkább többet ne segítsek. :-)))

Amúgy nem is tudom, hogy a rákba képzelik ezt a befogósdit. Lehet, hogy nem repül el, de veszettül védekezik, csíp, csapkod, rúg és k... nagyon nagy és erős ám az a rohadt madár.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.08.12. 14:17:34

@ZöPö (inda):
Ezt én sem értem. Előbb fognék be megvadult kutyákat a szárazföldön, mint hattyúkat a vízben.

AzHofi 2011.08.14. 23:03:31

Én bottal bézbóloztam a fejüket, egyik úgy megszédült, hogy víz alatt úszott 10 métert :-)

elizon pucsnik 2017.05.13. 17:52:40

Mára sem javult a helyzet,egyre több van,nem kezeli senki a tojásokat,7-8 kis dög kel ki így.Irgalmatlan mennyiségű szart,tollat hagynak maguk után a parton.Az őshonos madarakat elűzik.A legszomorúbb,hogy sokaknak tetszik,jaj de édi,szaladjál Ákoska etesd a hattyúkácskákat..brrr.Majd ha a kis pöcörőjét lecsípi Ákinak a gácsér,mit mond akkor a nacsasszony?

Időjárás


Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Sötétre váltok! Világosra váltok!
süti beállítások módosítása