Nagy öröm, hogy a Fonyód és Badacsony közé álmodott komp tervét eddig még semmilyen lobbi nem fúrta érdemben, bár különösebb publicitást sem kapott. Pedig a nyolcvanas évek óta fontos szempont, hogy az észak-déli gépkocsi összeköttetés mindkét oldal turizmusát felpörgesse, és csökkentse az északi parti települések átmenőforgalmát. Nem tudom, hogy a Gugli jól számol-e, de az útvonaltervezője a Budapest-Badacsony viszonylaton a tó nyugati szélének kerülését ajánlja; mintegy 2 óra 11 perc alatt tehető meg az M7-esen és a 71-esen az a 211 km. A fővárostól Badacsony egyébként csak 170 km, ha keletről kerüljük a Balatont. Komppal mindez 1 óra 50 perc lenne csak, méghozzá úgy, hogy az utolsó 20 perc, a tavon keresztül már igazi Balaton-élmény lenne.
Mivel mi magunk is szívesebben hasítanánk már az ingatlan felé az M7-est, majd a habokat, mint az egyébként vitathatatlanul szebb káli medence útjait, ezért megkérdeztük Horváth Gyulát, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatóját, hogy a korábbi sajtóhírek szerinti 2013-as átadási határidő tartható-e. Rögtön kiderült, a kérdés ennél összetettebb, de ha egy szóval kellene válaszolni, akkor nem.
A társaság által megrendelt megvalósíthatósági tanulmány elkészítési határideje ugyanis 2011. november 30. Erőst bízunk abban, hogy a nyilvánvalóan jó ötlet itt zöld utat kap. Ha úgy gondolják a hivatalos tanulmányozók, mint mi, akkor kezdődhet csak a társadalmi egyeztetés, az építési engedélyeztetés, majd a kivitelezés. Hidvégi József, Fonyód polgármestere a Balaton Blognak azt monda, a város lakossága alapvetően lájkolja a beruházást, hiszen megújulna a kikötő és környéke, amire amúgy esély sem lenne. Némi ellenállást csak a vitorlásosok és baráti körük mutat, mert a komp korlátozná a kikötői ki-be járásukat. Az engedélyeztetés után a gyártásra/kivitelezésre pályázatot kell kiírni. Az első kapavágás időpontja tehát bizonytalan, de ez után még két évet kell várni az átadásra.
A bő egy éve 8 milliárd forintra taksált beruházás nyilván nem lesz az évek folyamán olcsóbb, de az infrastrukturális átalakítások mellett magában foglalja a kompokat is, melyek kb. 40-45 személygépkocsi és 5-600 utas szállítására alkalmasak, tehát nagyjából kétszer akkorák, mint a jelenlegi tihanyi kompok.
Mivel szerintem menő ilyen alkalmatossággal szelni a vizet, nagyon drukkolunk a sztori mielőbbi révbe érkezésének.