Balaton Blog

Balaton, Balaton, Balaton.

flickr #balaton

Ezüstsirály hidroplánok a Balatonon 13.03.26. 16:01 karlberger.rókus

junkers F13.jpg

Vendégszerzőnk, Dr. Varga Sándor, a hidroplánblogger írása.

A Balaton a két világháború között is emblematikus helye volt az idegenforgalomnak, ezért repültek már 1923 júniusától a Junkers F13 hidroplánok naponta igény szerint Budapestről Siófokra. Napközben pedig a helyiek által csak Ezüstsirályként emlegetett hidroplánok a tavon szolgálták a közönséget.

A Junkers F-13 alumínium hullámlemezekkel borított, a világ első teljesen fémépítésű modern repülőgépe volt, szárazföldön kerekes futóművekkel, vizen úszótalpakkal üzemeltették.  A korszak luxus dizájnját jól mutatja, hogy a kabin előtt a pilótafülke nyitott volt, mint kezdetben a sofőrülések az országúti limuzinokban. Rövid repülésekre az egyik pilóta helyére néha beengedtek utasokat is.

A hidroplánok reggel lerepültek körülbelül negyven perc alatt Pestről Siófokra, este pedig visszamentek. Érkezés után, elutazás előtt menetrend szerinti repülések voltak kikötővel rendelkező balatoni fürdőhelyek között a Siófok – Almádi – Füred – Földvár útvonalon. Arra is figyeltek, hogy aki mondjuk reggel Almádiból Füredre átrepült, az este, ha akar, repülővel visszajöhessen. A leszállás a kikötők előtt történt, az utas kiszolgáláshoz a balatoni hajókikötők infrastruktúráját vették igénybe.

Két hidroplánt a siófoki bázisra helyeztek, ha nem jönne Pestről gép, legyen, aki a balatoni kötelezettségeket ellátja. Később Keszthelyt és Badacsonyt is bevonták a célállomások közé.

A fennmaradó napközbeni időt a hidroplánok hosszabb-rövidebb sétarepülésre használták, de vállaltak taxi repüléseket is bárhonnan bárhova a Balatonon. Hiányoztak a kijelölt és zárt repülőterek, bár a menetrend szerinti és sétarepülések fel- és leszállásait a kikötők előtti vízfelületről bonyolították.

A különböző közlekedési társaságok példásan együttműködtek a minél nagyobb repülő utasforgalom eléréséért. Az állami vasúttársaság kedvezményes vasúti jegyekkel a Balatonra csábította a budapesti repülni vágyókat, hiszen ott kezdték a piac építését, de repülőjegyeket is árultak vasúti pénztárakban a balatoni repüléshez.

A balatoni kikötő pénztárakban pedig szintén lehetett repülőjegyet venni, sőt kombinált jegyet is, ha valaki hajóval jönne vissza a kiinduló állomásra. Nagyapám, aki kifogyhatatlan történeteivel belém oltotta a hidroplánok szeretetét, maga is így utazott először a barátaival egy Junkers F-13-as Ezüstsirállyal.

További részletek a szerző Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címen a Digitalstandon megjelent írásában.

Címkék: repülés közlekedés történelem hidroplán Balaton

A bejegyzés trackback címe:

https://balaton.blog.hu/api/trackback/id/tr655173919

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.03.28. 11:52:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

toportyánzsóti 2013.03.27. 08:28:57

Ma már csak ujgazdag gátlástalan tolvaj egyedek tehetnék meg azt,hogy ezekkel furikázzanak.Akik adóforintjainkat luxusqrvákra költik,nem a haza felemelkedésére.

Robinzon Kurzor 2013.03.27. 13:09:05

Hidroplán + nyitott pilótafülke = a legnagyobb királyság.

nyisziati 2013.04.09. 22:24:04

<STRIKE>klassz</STRIKE>

fejetlen bárd 2013.06.13. 11:07:39

@toportyánzsóti: Igen, mert a két világháború között hemzsegtek a Bivajbasznádröcsögéről származó paraszt bácsik, akik hidroplánnal mentek horgász vakációra... hogyne.

A repülés sosem volt olcsó, de ha lehet, akkor mostanában sokkal megfizethetőbb, mint a hőskorban, no persze nem a hidroplános balatoni repülés. De akkoriban is csak a rókabundás előkelők hóbortja volt az ilyesmi.

Egy 4 személyes kisgépen (például a Cessna 172-esen, csak az egyik legnépszerűbbet említve) egyetlen repült óra üzemeltetési költsége több tízezer forint. Ezzel szemben nagy gépen egy diszkont társasággal ugyan ennyiből bármelyik európai nagyvárosba elrepülsz és vissza is jössz.

Persze jogod van butának lenni ha akarod.

toportyánzsóti 2013.06.13. 17:30:25

@fejetlen bárd: Okosabb lettél volna ha továbbtanulsz,akkor talán menne a szövegértés.

fejetlen bárd 2013.06.14. 20:53:29

@toportyánzsóti: Talán ha értenél a repüléshez és a repüléstörténethez, akkor nem mondanál ekkora ostobaságokat.

De kifejtheted nekem, iskolázatlan, szövegértelmezésre képtelen embernek ezt a nagyon magasröptű megnyilvánulásodat.

toportyánzsóti 2013.06.15. 09:17:09

@fejetlen bárd: Nehéz lenne a szintedre süllyednem bivajbasznádröcsögei parasztbácsi.Van olyan iskola ahol megtanulhatod,amikor másokat minősítesz magadat alázod.Érvek helyett minősítgetsz.

fejetlen bárd 2013.06.15. 13:00:10

@toportyánzsóti: A vitához érdemben még nem szóltál hozzá, szóval éppen ideje lenne.

toportyánzsóti 2013.06.16. 11:16:11

@fejetlen bárd: Halott a poszt,minek vetnék gyöngyöket malacok elé?

fejetlen bárd 2013.06.16. 11:38:48

@toportyánzsóti: Gondoltam, hogy nem fogod tudni felvázolni azt, hogy mi a különbség a két világháború közötti hidroplános repülés anyagi vonzata és a jelenkori hidroplános repülés költségei között.

Szó sincs arról, hogy ne értenék egyet a gátlástalan kizsákmányolókról alkotott véleményeddel. De ezeket oda is beszúrni ahol életidegen, nem csak irritáló, de marhaság is.

toportyánzsóti 2013.06.16. 14:53:38

@fejetlen bárd: Ezzel együtt kell élned,túléled.

Időjárás


Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Sötétre váltok! Világosra váltok!
süti beállítások módosítása