Vendégszerzőnk, Dr. Varga Sándor, a hidroplánblogger írása.
A Balaton a két világháború között is emblematikus helye volt az idegenforgalomnak, ezért repültek már 1923 júniusától a Junkers F13 hidroplánok naponta igény szerint Budapestről Siófokra. Napközben pedig a helyiek által csak Ezüstsirályként emlegetett hidroplánok a tavon szolgálták a közönséget.
A Junkers F-13 alumínium hullámlemezekkel borított, a világ első teljesen fémépítésű modern repülőgépe volt, szárazföldön kerekes futóművekkel, vizen úszótalpakkal üzemeltették. A korszak luxus dizájnját jól mutatja, hogy a kabin előtt a pilótafülke nyitott volt, mint kezdetben a sofőrülések az országúti limuzinokban. Rövid repülésekre az egyik pilóta helyére néha beengedtek utasokat is.
A hidroplánok reggel lerepültek körülbelül negyven perc alatt Pestről Siófokra, este pedig visszamentek. Érkezés után, elutazás előtt menetrend szerinti repülések voltak kikötővel rendelkező balatoni fürdőhelyek között a Siófok – Almádi – Füred – Földvár útvonalon. Arra is figyeltek, hogy aki mondjuk reggel Almádiból Füredre átrepült, az este, ha akar, repülővel visszajöhessen. A leszállás a kikötők előtt történt, az utas kiszolgáláshoz a balatoni hajókikötők infrastruktúráját vették igénybe.
Két hidroplánt a siófoki bázisra helyeztek, ha nem jönne Pestről gép, legyen, aki a balatoni kötelezettségeket ellátja. Később Keszthelyt és Badacsonyt is bevonták a célállomások közé.
A fennmaradó napközbeni időt a hidroplánok hosszabb-rövidebb sétarepülésre használták, de vállaltak taxi repüléseket is bárhonnan bárhova a Balatonon. Hiányoztak a kijelölt és zárt repülőterek, bár a menetrend szerinti és sétarepülések fel- és leszállásait a kikötők előtti vízfelületről bonyolították.
A különböző közlekedési társaságok példásan együttműködtek a minél nagyobb repülő utasforgalom eléréséért. Az állami vasúttársaság kedvezményes vasúti jegyekkel a Balatonra csábította a budapesti repülni vágyókat, hiszen ott kezdték a piac építését, de repülőjegyeket is árultak vasúti pénztárakban a balatoni repüléshez.
A balatoni kikötő pénztárakban pedig szintén lehetett repülőjegyet venni, sőt kombinált jegyet is, ha valaki hajóval jönne vissza a kiinduló állomásra. Nagyapám, aki kifogyhatatlan történeteivel belém oltotta a hidroplánok szeretetét, maga is így utazott először a barátaival egy Junkers F-13-as Ezüstsirállyal.
További részletek a szerző Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címen a Digitalstandon megjelent írásában.