Pályázatot írt ki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a Balaton körüli kötöttpályás közlekedés fejlesztésére. A kiírás egyértelmű, a tennivalókon nagyon-nagyon sokat kéne gondolkodni.
Például feltűnt-e már, hogy a Balatonhoz legközelebbi, tőle alig 10 km-re fekvő Veszprémnek, a szinte teljes felsőpartot uraló megye székhelyének egyszerűen nincs vasúti kijárata a Balatonra? Hahaha! Az utóbbi évek fejlesztései kb. kimerültek a kocsik kitakarításában (na jó, az üzembe állított Desirók is rendben vannak), pedig nem ártana egy normális vasúthálózatot kigondolni a Balaton köré – hacsak nem azt akarjuk, hogy a pesti bulituristákon, a déli part vízében cammogó alföldieken és a nosztalgiázó ex-DDR-eseken kívül más is tudja, hogy van egy ilyenünk.
Tehát a legfontosabb megoldandó dolgok, íme:
- Veszprém-Alsóörs-vonal újjáépítése (1969-ben számolták fel, állítólag nem érte meg, hiszem, ha látom),
- a kopogós-zörgős-esőbenhorror Fonyód-Kaposvár-vonal villamosítása (hahó, a másik fontos megyeszékhely – áttételesen Pécs is bekerülne egy gyorsabb rendszerbe),
- aztán a Siófok-Kaposvár-vonalnak sem ártana egy kis plusz villany (a hülye kanyarjaival együtt is egész sportos kis menekülési útvonal lehetne ez),
- újra kéne indítani a Balatonmária- (v. Balatonszentgyörgy) Somogyszob-vonalat (ez egyike a legrégebbi vonalainknak, lokálpatrióták és helyi gazdák segítségével 1893-ban építette a Somogyvármegyei Egyesült HÉV Társaság, Fletóék Pestről pedig azt mondták, legyen elég a dél-somogyiak tóparti vircsaftjából), továbbá:
- Hévíznek sincs balatoni vasúti összeköttetése, ez se több erős tíz kilométernél (a kérdést pár éve még egy Keszthely-Hévíz városközi villamossal próbálták megoldani, de az országos szenzációt jelentő fejlesztésből valamiért nem lett semmi),
- aztán a harmadik megyeszékhely, Zalaegerszeg is csak közúton juthat a Balatonra. Ez a legutóbbi lenne nyilván a legköltségesebb (a Kádár-rendszerben felszámolt vonal nagy részét már beépítették, már csak nyomai láthatók, egy csonka Zala-híd, egy-egy profilt váltott vasútállomás stb.), és nem is biztos, hogy van rá igény, de ha ránk szakad a kassza, mért ne játszanánk a gondolattal. Hohó, viszont! a vonal úgy-ahogy, még megvan Sármellékig. Ahol, ugye repülőtér. Eszébe jut erről valakinek valami?
- A Fletóék által szinte kinyúvasztott Fenyves-Csisztapuszta keskeny nyomtávú cukivasútban rejlő lehetőségeket (Csisztapusztán 42°C-os gyógyvíz!) már csak viccből mondom.
A kassza persze nem szakad ránk, sőt: az EU csak a déli parti fejlesztéseket támogatja, mert az a vonal van benne valami támogatott rendszerben. De az ötletelést nem árt elkezdeni. Az nem kerül semmibe.