Balaton Blog

Balaton, Balaton, Balaton.

flickr #balaton

Mi a fene van a viharjelzőkkel? 11.08.09. 8:57 Szálinger Balázs

Egy tegnapi Tények-riportról ugrott be: hát tényleg, ezekkel a villogókkal mindig bajom volt. Egyszer így, egyszer úgy jeleznek, nem egyszer időjárástól függetlenül.

Képzeljünk el szép, tiszta eget, kéket, ahogy azt képzelni kell, és most nézzünk a túloldalra: olyan veszettül pörög-forog az a fény, mintha az Onedin-család csúcs-viharjelenetét adnák tajtékkal, vészkiáltással, mindennel. (A forgás-pörgés persze megtévesztő: ez egy rögzített szerkezet, csak úgy néz ki, mintha.) Amit most elképzelni kértünk, az a jelenet egyáltalán nem utópia, tudja ezt mindenki, aki valaha akár csak három napot is eltöltött a Balatonnál. Viharok jönnek-mennek, de a viharjelzőknek van egy saját lelki életük, amibe az időjárás nem nagyon szól bele.

A megfejtés éppen ebben a riportban hangzott el. Mivel az időjárás a Balatonnál több mint szeszélyes, sőt: a viharok egész randomszerűen képesek megjelenni minden előzetes időpontegyeztetés nélkül (ó, igen, erről is akarunk majd írni!), a jelzéseknek mintegy 10-20%-as hibás. Azaz nincs vihar, van jelzés. Ezt maga a meteorológus-viharjelző-gépkezelő vagy fene tudja, kicsoda mondja el, akinek ugyan a nevét nem írták ki, de legalább ő se tudja a miénket.

Egész egyszerűen arról van szó, hogy szerencsejátékot játszanak: nincs vihar, nem is úgy néz ki, hogy jön, de azért mi kapcsoljuk fel kettesre a jelzést, mert sose lehet tudni. Ez a helyzet a csónakázókat, vitorlázókat mondjuk úgy bosszantja, de a nyílt vízen horgászókat egyenesen ellehetetleníti. Hiszen amikor viharjelzés van, akkor nekik tűnés haza. De olyannyira komoly a tiltás, hogy ki is szállnak viharjelzés alatt ellenőrizni őket, akit elkapnak, azt pedig büntetik.

Na most jusson az eszébe valaki fejesnek az ötlet, hogy összehangolják a meteorológiai szolgálatot és a parti őrséget. Rengeteg pénzt lehetne keresni!

(Még valami: a 2011-es Goldenblog szavazáson a Balaton Blog is játszik, a helyi.érték kategóriában küzdünk. Szavazzatok ránk!)

 

Címkék: balaton horgász időjárás vihar viharjelzés

A bejegyzés trackback címe:

https://balaton.blog.hu/api/trackback/id/tr23136159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deneware. 2011.08.09. 12:45:56

Azért a régi szép piros-sárga-zöld..."tüzijátékrakétás" viharjelzés volt az igazi. Kábé az is ennyire megbízható volt, viszont sokkal szebb...

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.08.09. 13:11:28

@Deneware.:
Csak sajnos sosem láttam, mindig csak hallottam a rakétákat. :(

Ellensúly 2011.08.09. 13:19:40

Sokkal jobb volt, amikor sárga és piros fény jelzett. Most mérni kell, hogy percenként mennyit villan.

diktatorikus kleptokrácia 2011.08.09. 13:28:28

az átlagpecás tudja, hogy ha a nyugis pulzussal egyenlő sebességgel villog a lámpa, nincs baj. viszont ha a kapáskori/fárasztásos pulzussal egyenértékű a villogás, skera haza.
viszont ettől még nem leszel goldengateblogos :(

bélabú 2011.08.09. 14:05:43

Azért az, hogy szerencsejátékot játszanak, az túlzó és bántó ferdítés. Nézik a meteorológiai adatokat, és amikor olyan helyzet alakul ki, amiből akár _vihar_is_lehet_ akkor kiteszik az elsőfokú jelzést. Ha pedig a vihar valószínűsége igen nagy, akkor (még a vihar előtt csendben is) mehet a másodfokú.

A posztból az jön le, mint ha minden szakmai alapot mellőzve döntenék el, hogy kell-e viharjelzés vagy nem kell.

efi 2011.08.09. 14:13:21

Nem tudom miről beszéltek, beleértve a cikkírót is.
Semmi köze a vihar előrejelzéshez, ezek szimpla szélsebességmérők!
Ha 30 fok van és felhőtlen ég, teljesen stabil idővel, de fúj az a fránya déli szél, akkor is jelez.
Itt a megoldás:
www.met.hu/doc/Viharjelzesi_fokozatok.pdf

magyar bucó 2011.08.09. 14:19:50

A postolónak a leghalványabb fogalma sincs a viharjelzés működéséről, funkciójáról.

"Képzeljünk el szép, tiszta eget, kéket, ahogy azt képzelni kell, és most nézzünk a túloldalra: olyan veszettül pörög-forog az a fény"

Igen, a jelzés azt is jelzi, hogy vihar VÁRHATÓ és kotródni kell kifelé.

"nincs vihar, nem is úgy néz ki, hogy jön, de azért mi kapcsoljuk fel kettesre a jelzést"

Ilyenre még nem volt példa. Olyanra már igen, hogy végül mégsem alakult ki vihar illetve elkerülte a tavat.

"a jelzéseknek mintegy 10-20%-as hibás"

Ez nem is rossz arány a tó speciális meteorológiai helyzetét figyelembe véve. Egyébként inkább legyen néha felesleges jelzés, mint figyelmeztetés nélkül lecsapó vihar.

"összehangolják a meteorológiai szolgálatot és a parti őrséget."

Mármint az amerikai Coast Guardra gondolsz? Mert nálunk nincs ilyen...

"a 2011-es Goldenblog szavazáson a Balaton Blog is játszik, a helyi.érték kategóriában küzdünk. Szavazzatok ránk!)"

Ez után biztos nem fogok.

magyar bucó 2011.08.09. 14:20:29

@efi: Te nem tudod miről beszélsz.

RS 2011.08.09. 14:22:06

Talán utána kellene nézni, hogy miről is írsz, ez a blog citrom díjas, mintsem golden.

efi 2011.08.09. 14:37:46

@magyar bucó:
Ott a link, vitatkozz velük.

loláb 2011.08.09. 14:42:32

A viharjelzést a tudomásom szerint a következőéppen kell érelmezni:

0. fokú (nincs villogás): nem lesz vihar.

1. fokú (percenként 45 villantás): vihar lehet

2. fokú (90 villantás/perc): vihar lesz.

Amit viszont nem értek, hogy régen balatonszerte 10-13 helyen volt viharjelzés, amelyek teljesen szinkronban villogtak.

Idén vettem észre, hogy gyakorlatilag minden balaton parti településen villog valami, és nem egyszer nincsenek is szinkornba a jelzések. Nem arra gondolok, hogy az egyik egyest, a másik kettest villant, hanem hogy nem ugyanakkor villantanak, hanem egyik-másik jel kissé eltér a többitől. Ezt pedig -közös hálózatra kapcsolt jelzések esetén- furcsállom.

clivis 2011.08.09. 14:45:31

Köszönjük, Emese... Ugye a Goldenblogot viccnek szántad?

magyar bucó 2011.08.09. 14:49:49

@efi: Nem, te vagy dinka, ez ugyanis nem szélsebességmérés, hanem előrejelzés alapján működik. Azaz a VÁRHATÓ szél függvényében rendelik el.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.08.09. 14:53:31

@loláb:
A jelzések szerintem sosem voltak teljesen szinkronban, viszont a villogásuk üteme megegyezik. Viszont külön jelzés érvényes a keleti és a nyugati medencére.

efi 2011.08.09. 15:12:35

@magyar bucó:
A szél és a vihar fogalma az átlagember esetében messze nem ugyanaz. Ezért hibás az elnevezés és - mint a mellékelt cikk is mutatja - a hiábavaló "viharvárás"

guerillero 2011.08.09. 15:38:59

mint minden rendszer ez is túl van biztosítva, ami éppen azt jelenti, hogy jól működik. másrészről van egy olyan szempont is, csak erről sokan nem tudnak, hogy a viharjelzés csúcsra járatásával korlátozzák azt is, hogy a horgászok teljesen lerabolják a balatoni élővilágot.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.08.09. 15:40:32

@guerillero:
Ez elég nehezen hihető. Hány olyan horgász van, aki csónakból horgászik, és hány olyan, aki stégről vagy a partról? Szerintem a csónakos sokkal kevesebb, így aztán a viharjelzés sem sok halat fog megmenteni.

efi 2011.08.09. 15:42:35

És hány olyan van, aki nem jön ki és ingyen kimentik őket.

Frank99 2011.08.09. 15:42:53

balatoni horgászként a következő a meglátásom:

a viharjelzésre szükség van, ezt tény.

Viszont a legtöbb turistának, főleg külföldinek lövése sincsen, hogy mi a xar villog, és miért.

Nagyon sok esetben túlzott a félelem, a met. hu inkább nézné az idokep.hu sms-viharjelzését, mert sokkal korrektebb.

Ma reggel példa, Vonyarcon.

Akkora szél volt, mint a fene, nem volt jelzés. Aztán elkezdett csillapodni, és akkor bekapcsolták.....

Sokkal okosabb lenne -és tudomásom szerint tervben is van- több régióra bontani -legalább 4-re- a Balaton környékét.

36 éve horgászom, és járom a vizet, tudom mi a veszélyes. És hiába villog a turistának meg a külföldinek, gőze sincs miaz.

Volt olyan, hogy már Siófok felé járt a vihar, csillagos volt az ég, a szél megállt, én meg ültem a parton Vonyarcon, és 1,5 óra múlva pirosról levették sárgára, akkor végre bemehettem.

Ezzel van a baj, hogy indokolatlanul későn veszik vissza, vagy ha 1% esély van a vihar kialakulására, azonnal belövik a sárgát de inkább a pirosat.

Az északi parton az parttól 100 m-re nyugodtan horgászom a stégen még nagy É-i szélben is, mert logikusan nem lehet hullám, és gond nélkül kijövök, még ha kell gyalog is, mert nyakig ér a víz.

Miért nem maradhatok ott????

Frank99 2011.08.09. 15:46:20

@efi:
csónakos -pláne helyi- nagyon keveset mentenek, én még nem is láttam.

Ellentétben pl. a legutóbbi hétvégi verős déli széllel, ahol szörfösöket, vizibiciklist, matracost , egyszóval turistát mentettek. Horgász akkor halt meg, amikor hülye volt, lásd a pár évvel ezelőtti dec 6-i Szigligeti esetet, amikor napok óta mondták a viharos szelet, de nekik ki kellett menni 1,5 km-re a parttól.

Meg a sok kopaszgyökér vett jogsis koca-vitorlázót -lsd. Kékszalag...

Frank99 2011.08.09. 15:49:22

@guerillero:

ezt ugye nem komolyan mondod????

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.08.09. 15:49:27

@Frank99:
Nem kell, hogy véve legyen a jogsi, simán le lehet tenni a vizsgát anélkül, hogy uralni tudnád a hajót. A gyakorlati rész teljesen komolytalan, minimális tudással is teljesíthető, de aztán az első kikötésnél összetörsz mindent a friss jogosítványoddal.

Frank99 2011.08.09. 15:52:43

@TuRuL_2k2:

ezért nem kell versenyre menni.

Szala Csaba vitorlázó oktató jóbarátom azt mondta, nem is volt erős szél.....

csak béna vitorlázók. Aki tud vitorlázni, az célba is ért. A sok újgazdag -aki a gallytörős kocsi után vett vitorlást is, hogy meghódítsa a nagy vizet - meg nem tud vitorlázni.

guerillero 2011.08.09. 15:59:40

@Frank99: persze hogy nem. troll vagyok. ez a szórakozásom.

guerillero 2011.08.09. 16:07:23

@Frank99: egyébként pedig erős szél volt, olyannyira, hogy sokan akik horgonyt dobtak, úgy sem tudtak egy helyben maradni, mert a szél a lehúzott vitorlázattal is csak sodorta a hajót a part felé, úgy, hogy a horgony csak szántotta az iszapot. nagyon sokan a nádasban kötöttek ki így. másokat mások zúztak le, úgy, hogy a hajótest lékesedett. az egész nagyban függ attól is, hogy milyen hajód van, hol vagy, amikor elér a vihar, milyen irányba kellene haladnod, nem csak attól, hogy milyen tudásod van.

Professzore · http://ekonyvolvaso.blog.hu 2011.08.09. 16:09:51

@efi: Nem téged illet, hanem a met szolgálatot. Ez a táblázat a Beaufort-skála magyarra fordítása, a hullámok leírása nem a Balaton, hanem a nyílt tenger (óceán) állapotát mutatja. A Balatonon gyak 8-as széltől (kb. 70 km/h) nem nő tovább a hullámmagasság, ellenben itt már (a pdf-ben leírtakkal ellentétben) elkezdődik a vízporzás.

gitáros 2011.08.09. 16:12:23

Inkább olyasmiről kéne írni, amihez értesz is. Persze, arról meg más fogalmatlanok blogolnak... :)

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2011.08.09. 16:36:27

@Frank99: Pontosan!! Aki ismeri a Balatont az tudja, hogy milyen égbolt esetén mit várhat. A viharok honnan jönnek stb... Sőt nagy melegben a levegőből is meg lehet mondani, hogy lesz-e. Olyankor a paron lévő fák levelei fura színben játszanak. De ehhez ott kell élni. Nap mint nap megfigyelni. A kocáknak meg hiába mondod fogalma sincs mit figyeljen. :)
Azt viszi a víz!

Professzore · http://ekonyvolvaso.blog.hu 2011.08.09. 16:46:43

@Noname Cowboy:
Ez csak részben igaz. Az utóbbi pár évben sok ember elmondása alapján megváltozott a Balaton mikroklímája, beleértve a széljárást is.
De az bizonyos, hogy aki ott él, nap mint nap aktívan figyeli az eseményeket, az sokkal pontosabban tud előre jelezni, mint az, aki csak "általában" ért az időjáráshoz.

halszájú 2011.08.09. 17:11:37

@Frank99: azok a külföldi túristák, akik nagyobb tó partján már voltak, azok tudják mi a viharjelzés. van a bodeni tavon, a chiemseen az ammerseen stb.

másrészt ennek egyszerűen törvényi okai vannak, mivel ha pörög, meg villog, és valaki mégis belefullad, akkor ne jöjjenek falkában az ügyvédek kártérítés miatt.

magyar bucó 2011.08.09. 17:17:43

@guerillero: Viharban vitorlázni kell, nem horgonyozni. Jó állapotú tőkesúlyos hajóval, erősen reffelt vitorlával legalább félszelezni lehet. Akkor végig tiéd az irányítás. Horgonyon "Térdre, imához!"

guerillero 2011.08.09. 17:34:43

@magyar bucó: igen, félszelezni lehet, csak ha éppen arra kellene menned, ahonnan a szél fúj, akkor félszelezgethetsz fel-alá életed végéig :)

magyar bucó 2011.08.09. 17:47:34

@guerillero: Elég addig, amíg csendesedik a vihar. Általában az első órában kitombolja magát, utána egyenletesebb, jobban vitorlázható.

Thakcha l'Amala 2011.08.09. 18:03:20

@loláb: Ez nagyon tetszik, hogy egyszerre kellene villogni...Milyen hálózatra tetszik gondolni? A 230~V-t azt ugye több szolgáltatótól és rengeteg települési szolgáltatási helyről kapja a viharjelző:) A vezérlést noha nyilván informatikai eszközök végzik, de nem klasszikus ethernet hálózaton történik, hanem egyéb csatornákon amelyek vészhelyzetben is működnek, jelen esetben rádiós úton. Azonban minden viharjező önálló egység. A Fertő-tavon és a Tisza-tavon forgólámpás jelzés van (ugyan olyan mint a Bódeni-tavon) azoktól mégnehezebb lenne elvárni, hogy egyforma szögben álljanak le és induljanak újra.
Megnyugodhat Svájcban sincsenek ilyen módon szinkronizálva, pedig ők aztán értenek az ilyesmihez.

Thakcha l'Amala 2011.08.09. 18:15:40

@Frank99: Igaza van több részre kellene osztani a tavat viharjelzés szempontjából. Nem egyszer láttam Siófokról, hogy jön a vihar a Bakony felöl és ALsóörsnél elfordul Akarattya, Aliga irányában és ott tombol, Füreden és Zamárdiban ezalatt süt a nap ezerrel Siófokon is csak egy-két csepp eső és volt fordítva is persze.(ne is beszéljünk a Tihany Keszthely közti időjárás különbségekről)
Ahogy hallottam a meteorológia szeretné a többrészre osztást azonban ehhez kicsivel több emberre és pénzre volna szükség, a jelen helyzetben pedig örülhetünk ha az önnáló siófoki obszervatórium egyáltalán megmarad.
A több területre osztás felveti azt a kérdést is, hogy nem lesz-e túl bonyolult a rendszer, hol legyenek a határai. Vajon tudja-e egy rendőr értelmezni hogy Fenyvesen viharjelzés van ön pedig horgászgat (északi szél esetén:-) ) Vonyarcon...

magyar bucó 2011.08.09. 18:42:02

@Thakcha l'Amala: A rendőr tudja, ő a radaron látja, hogy melyik körzetben van. De a horgász már mondhatja, hogy ő azt hitte, rá a másik vonatkozik. És a partról nem is mindig a legközelebbi jelzés látható.

Banonym 2011.08.09. 20:02:27

@Frank99:

Kékszalagon erős szél volt és éjszaka. Az itt ócsárolt met.hu pedig óra pontossággal előre is jelezte...
(ettől még nem volt extrém, meg nyilván a bajok 90%-át a hozzáértés hiánya okozta.)

A cikk meg teljesen blőd...

Frank99 2011.08.09. 20:34:29

@Bbt:

A kékszalagon ERŐS volt szél, de vitorlás szinten tudni kell kezelni. Szalai Csaba barátom mesélhetne. Voltam már párszor vitorláson, de KOMOLY tudás eszembe nem jutna kihívni a természetet. ITT ez történt, bárki is szépíti.

Egy csomó 1-2-e szélben elcsordogáló újgazdag jó bulija.
Ami nekik milliós károkat, a mentőknek hasonló károkat, és sok tapasztalatot adott. Erről kár vitatkoznunk, ismét leírom, hogy aki tudott vitorlázni, az be is ért a célba. Ezt amúgy leírták már páran a neten az elmúlt 2-3 hétben.

A met.hu jó oldal, de az idokep sokkal komolyabban veszi a munkát, én előfizetőjük vagyok sms-viharjelzesben, és bizony csak akkor adják ki a jelzést, amikor tényleg gond van.

Idén több esetben lestem az eget -mint horgász ez egyértelmű- és bizony nagyon sok esetben láthaó volt a felhő, és valahogy mégis elment, ezt mint előfizető nagyfelbontású radarképen figyelhetem is gép előtt- mindig igazuk volt.

A met.hu azonnal pirosat kapcsolt- és órákig úgy is hagyta-, és az esetek 90 %-ában nem volt semmi.

Ez a nyár persze lehetett kivétel, és biztos én vagyok egy kicsit jobban elfogult, de úgy gondolom, hogy ha pénzt szánok a kikapcsolódásra, benzin, etetőanyag, idő stb. elvárom, hogy valóban akkor riasszanak, amikor kell.

Amúgy meg ha meg akarok halni-mert hülye vagyok- akkor hagyjanak, hogy a legszebb elememben dobjam fel a pacskert.

az idokep.hu sms-viharjelzése számomra 95 %-os eddig, 2 éve fizetem nyaranta.

Kár, hogy nem ezt nézik a vizirendőrök.....

Frank99 2011.08.09. 20:38:05

@Thakcha l'Amala:

ott az idokep.hu de ez nem tetszik régóta a met.hu-nak annyira, hogy pereskedtek velük a radarképek képéért, ami közcélú, hogy fizessenek érte....

azóta SAJÁT radarjaik is vannak, így komolyabb előrejelzést adnak.

nem vagyok idokepes, de sokkal jobbak, ez teny.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.08.09. 22:21:36

@Thakcha l'Amala:
Az OMSZ-nél most állítottak hadrendbe egy kisebb erőművel felérő szerverklasztert, így már kistérségi szinten tudják modellezni a közeljövő időjárását:
www.met.hu/doc/Sajtokozlemeny-Kistersegi_veszelyjelzo_rendszer-20110726.pdf
Ez akár elég is lehet a Balaton finomabb szegmentálására. Nehezebb kérdés a régiók lehatárolása, a Tihanyi-szoros jó határ, mert nem nagyon látni át rajta, a régiók számának növelése után viszont bizonyos helyekről már nem lesz egyértelmű, hogy akkor melyik jelzés az érvényes.

Banonym 2011.08.10. 13:52:28

@Frank99:
Nyilván tudni kell kezelni, azért írtam 90%-ot, mert a maradék 10% a technikai hiba típusú bajok, pl. árboctörés, ami benne van a pakliban.
(Amúgy mindenki mesélhetne aki ott volt és végigcsinálta, beleértve szerény személyemet is... :) )

Amúgy részemről nem arról vitatkoznék, hogy van-e jobb a met.hu-nál, mert van. Ettől még azonban a cikk teljesen blőd...

Időjárás


Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Sötétre váltok! Világosra váltok!
süti beállítások módosítása