Balaton Blog

Balaton, Balaton, Balaton.

flickr #balaton

A Fifty-Fifty katamarán: szépség vagy szörnyeteg? 12.07.07. 12:31 TuRuL_2k2

Fifty_Fifty_katamaran_felulnezetbol.jpg

A Fifty-Fifty kétárbocos óriáskatamaránnal a Tihanyi-szorosnál találkoztunk a Kékszalagon: ő már a füredi befutó felé tartott, mi még Keszthely felé. Csak jött, jött, körülötte rajzottak a motorcsónakok. 19 óra 11 perc volt, azaz még fél órával belül volt a Nemere II. legendás, 10 óra 40 perces rekordján, és rendíthetetlenül haladt Füred felé.

Fifty_Fifty_katamaran_Tihanyi_cso.jpg

A csúcs felé tartó Fifty-Fifty látványa sokkal inkább zavarba ejtő volt, semmint imponáló vagy éppen dinamikus: a kormányosunk szerint ez nem is katamarán, hanem két, egymáshoz erősített hajó. Míg a Balaton klasszikus cirkálói gyönyörűek, amikor nekilendülnek, a liberák vagy a katamaránok is energikus és impozáns látványt nyújtanak, ez a kétárbocos, fura szerzet valahogy nem tűnik dinamikusnak, mégis megy előre rendíthetetlenül.

Hogy az 1955-ös Nagy Rekordot felváltó 2012-es 10 óra 34 perces eredményről (és annak gazdájáról) még sokat fogunk vitatkozni, ahhoz nem kell különösebb jóstehetség. A Mandiner.Balatonon megjelent Kékszalag-anyagokhoz született hozzászólásokból is jól látszik, hogy nem mindenki zárta a szívébe az új csúcstartót:
„Díjátadáskor a Kék Szalagot kettébe vágják.”
„Igazságtalannak tartom, h egy modern katamarán eredményét vetjük össze a régmúlt hajójával. Az én szememben az új rekord nem az, legfeljebb a katamarán kategóriában.”
„biztosan nagyszerű a konstukció, és a tartalékai valószínűleg a modern anyagok használata miatt, meg a tervezés mérnöki megalapozottságga miatt van. rendes kapitány persze szarba se nézi az ilyen csúcsdöntögetésre szánt műanyag/ autocad ladikokat :)”
„és ezek a kétárbocosok egy kategóriában vannak az egyárbocosokkal? kétszer akkor a felület, elméletileg kétszer gyorsabban is mehetnek (mármint, ha az elméletet durván leegyszerűsítjük)”

A Fifty-Fifty teljesítménye azonban mindenképpen elismerésre méltó. Szinte hihetetlen, de nem egy kiforrott, a végtelenségig finomított konstrukcióról van szó: az 50 lábas katamarán néhány nappal a Kékszalag előtt került egyáltalán vízre először. A hajót tervező Paulovits Dénes szerint 40-50 csomóra is képes lehet, ami egészen elképesztő: hogy mást ne mondjunk, a leggyorsabb balatoni mentőhajó, a Rupert végsebessége 90 kilométer óránként, azaz nem egészen 50 csomó. A kísérő motorosok nagy része képtelen lenne tartani a tempót ilyen sebességnél, arról nem is beszélve, milyen erők szabadulhatnak el, ha valami baj történik, borul a katamarán vagy törik az árboc. Ez persze egyelőre csak a konstruktőr által megálmodott, elméleti sebesség, annak is meglehetősen ambiciózus, hiszen ez az 50 csomó a sebességi vitorlázás 2008-ban felállított világrekordja.

Az új rekord és az óriás kétárbocos remélhetőleg nemzetközi vitorláséletben is kivált némi izgalmat, talán jövőre több külföldi nevező érkezik majd a kontinens leghosszabb tókerülő versenyére. Az igazi az lenne, ha Európa komolyabb vitorláscsapatai is részt vennének évről évre a Kékszalagon (vagy legalább minden páros évben, amikor többtestű hajók is nevezhetnek). Ehhez elengedhetetlen, hogy a dicsőségen túl komoly pénzdíjjal is járjon a győzelem – egy ilyen változtatás egyrészt nagyobb figyelmet irányítana a Kékszalagra, másrészt a hazai versenyzőknek is jót tenne, ha a nemzetközi élmezőnnyel mérhetnék össze tudásukat. Hogy akkor még nagyobb lenne a szakadék az élmezőny és a tavat kerülő tömegek között? Biztosan, de nincs ezzel semmi baj: a körbevitorlázás élményét semmivel nem csökkenti, hogy mások 24 órával hamarabb futnak be. Sőt: az ember elmondhatja, hogy ugyanazt végigcsinálta, mint a nagymenők. Még látta is őket szembe jönni.

Címkék: vitorlás vitorlázás katamarán Balaton Kékszalag Nemere II. Fifty-Fifty

A bejegyzés trackback címe:

https://balaton.blog.hu/api/trackback/id/tr584634363

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shopping 2012.07.07. 19:49:31

Savanyú a szőlő...

A kék szalag szépségverseny vagy az nyer aki a leggyorsabb????

Ja.

Akkor meg miről beszélsz?

alien 2012.07.07. 20:09:18

nekem a vitorlást a régi hajók jelentik látni a kishamist teljes vitorlázattal, vagy amikor a régi fa B-25 elkezdett siklani és a kormány remegett a sebességtől, oda ment ahova akart

Link Elek 2012.07.07. 20:12:06

az amatoroket 24 hamarabb kellene elinditani

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2012.07.07. 20:18:13

@Link Elek:
Szerintem úgy nagyobb lenne a kavarodás, a fordulóknál meg a befutónál lenne nagy anyázás a profik és a túravitorlázók között. Így a gyors hajók csak a rajtnál találkoznak a néppel, meg persze később szembeforgalomban, de a bójáknál nem zavarják őket.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2012.07.07. 20:22:24

@Shopping:
Nem szépségverseny, de a verseny szépsége is számít. A szőlő nem savanyú, a mi hajónk nem egy ligában fut a katamaránokkal.

megint 2012.07.07. 20:22:46

Valahol mind a két félnek igaza van, az jár a legjobban aki a buli miatt végigmegy, és leszarja, hogy ki nyer

ágica1 2012.07.07. 21:18:23

A Fiftyfifty nem döntött csúcsot: viszont felállította a katamaránok alaprekordját!
Innentől tessék külön nyilvántartást vezetni, vagy a díjátadók+ a tervezők+ a legénység menjenek el egy hónapos hajókirándulásra ezzel az izével!
Én a Kishamissal követném őket...

ágica1 2012.07.07. 21:23:01

@Shopping: Kedves Uram!
Hallott Ön már HAJÓKRÓL?
Látott már klippert, esetleg barkot, netán egy egyszerű chioggai halászbárkát?

Akkor menjen csak katamaránozni, asszózni (stb), de a hajózás szót is felejtse el!

Versenyezzenek egymással és hagyják meg az öregeink kitalálta csodákat nekünk.
Találjanak ki pl lila szalagot: igérem az európa 30-asok nem fonak belepiszkítani a játékukba!

Vén Csataló 2012.07.07. 21:29:57

Valahol a szívem mélyén én is sajnálom, hogy megdöntötték a Nemere II. rekordját. Ez egy legenda és a legendákat nem szereti elveszteni az ember (valójában nem is fogjuk elveszteni).
És igen, ez az új hajó nem olyan hajó, ez kéttörzsű, ráadásul kétárbócos.
De.
Gondolom a maga korában a Nemere II. volt a csúcstechnika. Nagyon úgy kinéz, hogy abból a technológiából és technikából ki is hozták akkor a maximumot, legalább is erre mutat, hogy ennyi ideig nem tudták megdönteni hagyományos szlúppal a rekordot.
Most meg a Fifty-Fifty a csúcstechnika és ilyen szélben bizony nagyszerű eredményt ért el. Ez tényleg a haladás, tényleg az emberi tudás fejlődésének (végre pozitív) jele és én örülök, hogy ilyen nagyszerű teljesítményre képes szerkezeteket tudunk építeni itt Magyarországon.

Shopping 2012.07.07. 21:37:11

@ágica1: Ne velem levelezgessen, hanem a versenyt kiírókkal.
Engedték elindulni?
Ja.
Gyorsabb mint a fent említett chioggai halászbárka??(azóta is ezen röhög a déli part)

Gyorsabb.

Akkor Miről beszélünk??

dolgozni kék 2012.07.07. 21:56:47

de fura stég.. de miért van rajta vitorla?

Kelly és a szexi dög 2012.07.07. 21:57:42

Ideje volt már megdönteni a rekordot!

Ludovikás Levente 2012.07.07. 21:58:54

Az ilyen versenyek egyik legfontosabb célja sztem az volna, hogy innovációra ösztönözzenek. A mai világban ez éppolyan természetes, mint ahogy kis hazánkban nem az

Az egész Balaton egy anakronizmus, mai állapotában a Kádár korszak skanzenje. A hajópark a kalózokkal meg a hasonló korú cirkálókkal meg egy másfajta anakronizmus

Úgyhogy nem igazán osztom a posztoló gondolatait, illetve a dilemma másként merül fel. Számomra inkább az a kérdés, mennyire életképes ez a konstrukció, mondjuk egy erősebb hullámzásban nagy viharban nem rázódik-e szét. Aztán ha jön a borulás, ajaj, jobb is nem gondolni rá. Bár más hajókkal is kínkeserv ha bemegy az árbóc csúcsa az iszapba. Egy árbóc a kettő közül rámenne tuti, de lehet hogy az egész szerkezetet kicsinálná a hullámverés

Locke 2012.07.07. 22:06:42

@Vén Csataló: Leírtad amit én akartam :)

alien 2012.07.07. 22:07:55

@Ludovikás Levente: milyen kádárkorszak? tele van újabbnál újabb vitorlásokkal amiken még bálterem is van kalózt alig láttam, amúgy nagy buli az is, de már nem férek bele :(

danzig 2012.07.07. 22:30:55

Az szerintem is király, hogy saját kútfőből tudunk ilyet építeni. Itt a lehetőség, ha az elit nem jön a Balatonra, akkor tessék kimenni külföldi versenyekre, és elkenni a szájukat. Ha sikerül, szerintem ők is eljönnek ide.

Gekko 2012.07.07. 22:47:15

@Ludovikás Levente: Így van. Minden verseny célja a teljesítmény, az innováció. A Nemere a maga idejében volt a state-of art. Ma a kompozit anyagokból készülő katamaránok. 30 év múlva ki tudja? Ha a formában már olyan sok nincs is, az anyagok elképesztő iramban fejlődnek (súly, szilárdság, stb.).

Aki meg nyávog, annak semmi köze a vitorlázáshoz, nem érti, mit jelent fejleszteni. Jobb kötélzet, csigák, feszesebb vászon... Persze, így sem lesz egy katamarán, de hát ugyan azt csinálom kicsiben a saját 8asommal, mint ők egy egész hajóval - fejlesztenek, jobbak akarnak lenni.

Én egyedül szegény Farkit sajnálom, neki kellett volna megdöntenie a Nemere rekordját.

Szabványok 2012.07.07. 22:52:42

@Shopping: Nem a leggyorsabb nyeri. Hanem a verseny 99 feltételét teljesítők közül a leggyorsabb. Pl. nem mehetsz motorral, stb.
Ha a verseny feltételeit rosszul szerkesztik meg, akkor a méregdrága szörnyszülöttek fognak nyerni.
Nem véletlen, hogy az F1 szabályrendszerét 40 éve reszelgetik, nem véletlen, hogy a vitorlásversenyeken vagy bonyolult képlettel számolnak, vagy azonos tervezésű hajókkal versenyeznek.

Jövőre lesz egy kategória a légpárnás hajóknak, egy az egytörzsű egyárbócosoknak, egy a bibócos katamaránoknak és egy a tribócos trimaránoknak.

öt görög 2012.07.07. 22:55:11

nem tetszene, ha ilyenekkel lenne tele a Balaton
védetté kéne nyilvánítani a balatoni panorámát is,fehér vitorlákkal, a parton Nohabokkal.

Szabványok 2012.07.07. 23:01:46

@Ludovikás Levente: "Az ilyen versenyek egyik legfontosabb célja sztem az volna, hogy innovációra ösztönözzenek. "
Szerintem nem. Hiszen a vitorlát 200 éve kiinoválta a gőz. A lovat meg az autó. A lovaglás épp úgy, mint a vitorlázás nem az innovációról szól, hanem a szórakozásról, az emberközelei technológiáról. Hogy nézne ki a lóverseny, ha a lovakra karbonszálás áramvonalidomot innoválnának, a genetikusok meg megalkotnák a nyolclábú lovat, amelyik soha nem esik el? A lóversenyben pont az a szép, hogy állat és 1000 éves technológia van benne. A vitorlázás is ilyen.

A technikai sportoknál ez megfigyelhető, hiszen a driftverseny sem arról szól, hogy ki a gyorsabb, hanem, hogy ki megy szebben. Az F1-ből is kitiltották az innovációk nagy részét, hiszen, akkor unalmas gépek versenye lenne rajautomatával, ABS-sze, ESP-vel, stb.
A vitorlázás is maradjon meg vitorlázásnak, nem számítógépvezérelt műnyagburkok optimalizálják a milliszekundumokat.

OkoskaTo:rp 2012.07.07. 23:01:47

@Gekko: Én azért valahogy örülök annak, hogy nem Litkeynek jött össze. Mert csak.

Mondjuk nekem az 50-50-nel kapcsolatban az furcsa, hogy egy ilyen űrtechikás hajóval miért épp egy ilyen versenyen nyomulnak. Ha annyira ász a hajó, akkor induljanak vele valami komolyabb versenyen (legalább az Adrián), és bizonyítsanak ott. Így kicsit olyan, mintha valaki elmenne a mozgássérültek futóversenyére, és verné a nyálát, hogy ő győzött.

Szabványok 2012.07.07. 23:04:10

@öt görög:
:-) Teljesen igazad van!
(Bár a Nohabok füstkibocsátást kicsit csökkenteni kéne.)
És nem utolsósorban kicsit több vizet a Balatonba.

nagybetyár 2012.07.08. 00:03:54

A Kékszalag egy verseny. Ami vitorlásnak számít, az indulhat el rajta. Egy ilyen hajónak nálam semmi köze a balatoni vitorlázáshoz, a hagyományhoz, a szépséghez. Egyszer vagy kétszer egy évben végigrohan a tavon és kész... Mint egy motoros... Másrészt az is csoda egyáltalán - és elszánt emberek kitartását dicséri - hogy a régi hajók közül egyáltalán van ami még fut. De én nem versenyzek, és egy "klasszikus" kieler-en "nőttem fel", nekem az a szép, és egy 25-ös jolle a vitorlázni tudók hajója - balatoni viszonylatban. Ugyanakkor azt gondolom, a hajóépítési és a versenyzési tudást el kell ismerni. Mondjuk isten óvja a Fifty-t egy olyan időjárástól mint a tavalyi... Meg persze mindenkit.

GépBalta 2012.07.08. 00:04:47

Még kölcsönvehetnének pár hordszárnyat a Hydroptere-től, néhány merev vitorlát az AC45 katamaránokról, aztán tényleg sírna a nép. Épp most kezdik kivezetni az előző század derekán önös érdekből bevezetett korlátozásokat, de máris jön pár hasonlóan irigy ember.

bunkó · http://bunko.blog.hu 2012.07.08. 00:10:45

Tetszettek volna a versenykiírást szigorítani idejében, nem utólag siránkozni. A hajó a feltételeknek megfelelt nem?
Jövőre legyen egy világoskék szalag csak tőkesúlyosoknak, egy sötétkék szalag csak egytestű jolléknak, egy türkizkék szalag többtestű hajóknak és egy ciánkék szalag azok számára, akik utólag fanyalognak, ha nem nekik tetsző a végeredmény.

bunkó · http://bunko.blog.hu 2012.07.08. 00:11:45

Páratlan években pedig az árbocok száma alapján induljon legalább három verseny.

blr 2012.07.08. 00:13:08

@Gekko: "Aki meg nyávog, annak semmi köze a vitorlázáshoz, nem érti, mit jelent fejleszteni."
Vitathatatlan, hogy a Fifty-Fifty egy jó hajó. De összemérni az egyárbocosokkal baromság. Ha normális szélviszononyok között ráver a korábbi rekordra 1-2 órát, az is innováció kérdése lenne, vagy akkor már mindenkinek leesne, hogy két árboccal/vitorlával nem nagy kunszt versenybe szállni?
Jó húsz éve mi is igen jó időt futottunk Siófok-Badacsony viszonylatban, csak a vizirendőrség kötözködött a 15-ös hajón a Balaton közepén piros jelzés mellett a spinakkerrel... (amit éppen utolértek motorcsónakkal a kikötőben)

Ludovikás Levente 2012.07.08. 00:23:38

@Szabványok:
Van szórakozás és van verseny. Ez a kettő soha nem esett teljesen egybe a sport történetében. Aki csak szórakozni akar egy kicsit , az körbemegy a maga családi bárkájával, de mire fel várja hogy ő nyerje el a Kékszalagot?

Olyan technikai sportoknál mint a vitorlázás teljesen komolytalan valamiféle idilli ősállapotról beszélni. Minden ami valamire is jó az elsöprő újítás volt a maga idejében. A Kreuzerek is azok voltak a 20-as években pl. a korábbi Yachthoz képest. Ha egyforma hajókat akarsz versenyeztetni, arra ott vannak például az olimpiai osztályok.

A Forma 1-ből azért száműztek újításokat, hogy a versenyből kizárják a a technológiai nyomást. Túl sok volt a baleset, azért kellett lebutítani a motorokat

bunkó · http://bunko.blog.hu 2012.07.08. 00:26:13

@öt görög: "nem tetszene, ha ilyenekkel lenne tele a Balaton"

A közutak sincsenek tele versenyautókkal.
A legtöbb versenyhajóval nem igazán lehet kettesben a zasszonnyal megtenni egy laza délutáni kanyart Tihanyig meg vissza, mert kell rá egy minimális létszám, akik ráadásul nem lehetnek az a félrészeg haveri kör sem, akik leugrottak egy gulyásra a hétvégére.
Szóval én nem félek attól, hogy harminc csomóval repesztő katamaránok tömege fogja elcsúfítani a balatoni látványt.

Ha meg igen, akkor már látom magam előtt a horgászstégnek/ hínárcsomónak álcázott vízirendőröket, ahogy kéjes vigyorral trafipaxozzák a gyorshajtókat .

deku82 2012.07.08. 00:33:14

@OkoskaTo:rp: "kicsit olyan, mintha valaki elmenne a mozgássérültek futóversenyére, és verné a nyálát, hogy ő győzött." Nekem is ez jár a fejemben. Miért beszélünk itt rekorddöntésről?
A Hungaroring legjobb köridejét F1 autóval futották.
De nem hasonlítjuk össze egy GP2-es köridővel...

This_is_Sparta (törölt) 2012.07.08. 00:48:52

Azért kíváncsi lennék, hogy pl. a tavalyi időjárási körülmények között a Fifty-Fifty mire lett volna képes. Azt viszont döbbenetes volt látni a déli partról (Boglár), hogy miután az egész napos viszonylagos szélcsend miatt a mezőny nagy része csak késő délután indult el, ők már visszafelé "vágtattak"!

ŐŐ 2012.07.08. 00:58:24

Egyébként, ha érdekelne valakit: idén 18 óra 48 perc kellett a Nemere II-nek a célba érkezéshez.

55 év múlva vajon mennyi idő kel majd a Nemere II-nek, a Fifty-Fifty-nek, és az akkori győztesnek?

This_is_Sparta (törölt) 2012.07.08. 01:00:28

@ŐŐ: Ilyen "szélben" nem is olyan rossz eredmény! :D

ŐŐ 2012.07.08. 01:01:07

Mert Ő ott volt 55 év után is.

öt görög 2012.07.08. 01:46:28

@bunkó: mint balatoni, ez egy szavazat egy helybélitől
még akár furkálnám is őket az éj leple alatt á la búvár kund
:)

slowMotion 2012.07.08. 02:08:45

Nem ertem a bajod a szepsegversenyeken sem az nyer aki a leggyorsabban fut.

breki11 2012.07.08. 04:28:06

jövőre indulok egy négyárbócossal ... :)

whale 2012.07.08. 06:01:29

@Kelly és a szexi dög: Ideje LENNE már bizony!:) Mondjuk egy egyárbocos, egytörzsű hajóval. Mondjuk a Nemere II-vel.... Na, AZ teljesítmény lenne!

Capri (törölt) 2012.07.08. 06:11:13

Nem értem én ezt az örökös zúgolódást!

A technika fejlődik. Ez egy verseny. Mindenki azzal megy amivel tud. Ha a kéttörzsűek gyorsabbak tudnak lenni, akkor célszerű ezzel indulni. (már amelyik évben lehet, ugye...)
Az 50-50 ráadásul innovatív, hazai építésű és baromi gyors volt. Ennek örülni kellene, nem fikázni!

Aki meg a Kishamist emlegeti, annak azt javaslom építse vissza az eredeti formára, eredeti vitorlázattal, és járjon vele úgy!
Ja, hogy akkor még ennyit sem tudna?
Ideje lenne eldönteni, h akkor most szeretjük az innovációt, vagy ragaszkodunk a régi dolgok változtathatatlanságához...

Szűcslaci 2012.07.08. 06:21:35

idézet egy régebbi posztból: "E jegyeikben nagyjából azonos 75-ös cirkálok egyenként 5 tonnás ólom tőkesúllyal és 70 négyzetméter feletti vitorlákkal siklanak, csoda e ha, igencsak utolérhetetlenül? A csúcstartó Nemere II. ötször nyerte el a Kékszalagot!”"

Na, a Nemere II hogy mutathatott az akkori egyéb vitorlás ladikok között?

whale 2012.07.08. 06:22:40

@Capri: Igen szeretjük az innovációt. Szeretjük a rohanógépeket is. Csak ne verjük a mellünket, ha kétlábúként lefutunk egy egylábút a paralimpián. Ha egy lábbal futjuk le, az teljesítmény. Két lábbal alap. Nem kellett hozzá sok ész, hogy tudjuk, ha csak közepes szél is lesz, a kétlábú agyonver mindenkit. Egy tévedés, hogy a "klasszik" mezőnybe beengedik ezeket a célszerszámokat. Tudod, a historic rallykon sem indulhatnak WRC-k. Vajon miért?

whale 2012.07.08. 06:28:51

@Szűcslaci: Ugyanaz a konstrukció volt, mint a többi, csak nagyobban. A kata- trimaránok-főleg ezzel a dupla árboc megoldással-más ligában versenyeznek. A liberákkal semmi bajom, pedig azok is agyonvertek mindenkit.

Capri (törölt) 2012.07.08. 06:32:25

@whale:

Jó, de most akkor mi legyen?

Legyen a kékszalag is historic verseny?

és akkor ez mit jelentsen? hol húzzuk meg a határt? a spinakker még mehet, de a fokroller már tilos?

Vagy mindegy, csak egytörzsűek legyenek?

És akkor meg lehet majd nyavalyogni, h a liberák ellen nem lehet versenyezni klasszikus hajókkal, ezért azokat is tiltsuk ki a tóról?

ugyan...

whale 2012.07.08. 06:34:03

@bunkó: Nem kell. A verseny legyen ugyan az. Tőlem akárhány törzsű hajó indulhasson. Csak külön kategóriában méregessük a high-tech rohanógépeket és a classic-ne adj' isten historic-hajókat.
Számomra a Nemere II rekordja érintetlen. Mint ahogy a Fifty-é is. 2013-ig...:)))

lobster thermidor 2012.07.08. 06:41:09

Azért azt megnézném, hogy az állítólagos 40-50 csomós sebesség elérésénél, -amihez azért rendes hullámokat keltő komolyabb szél szükséges-, vajon egy irányba megy-e a két hajó. Nekem az a gyanúm, hogy egy kicsi keményebb vízen nehezebb lesz egyben tartani a két külön vitorlázattal szerelt testet, mint nagy sebességgel hasítani a sima vízen.

Ami pedig a Kékszalagot illeti, már régen meg kellett volna oldani a hagyományos építésű hajók, és a katamaránok kettéválasztását. Lehet példákat látni itt-ott a világban, hogy más sportágakban miként oldják meg a hasonló problémákat. A le mans-i 24 órás autóverseny elég nagy múltra tekint vissza, az sem mondható a szervezőkről, hogy nem tisztelik eléggé a hagyományaikat, de mégsem versenyeztetik egy kategóriában a prototípusokat, és mondjuk a GT osztályú autókat. Minden befutó eredményét a maga helyén értékelnek, ezért minden kategória győztese megkapja a megérdemelt trófeáját.
A Kékszalag szervezői rosszul értelmezett hagyománytiszteletre hivatkozva idén is elérték azt, hogy legfeljebb mosolyogni lehet az ilyen formában versenynek nem nevezhető, de kétségtelenül sok embernek kellemes hétvégi szórakozást nyújtó balatoni vitorlás seregszemle láttán. Persze még ez a hagyománytisztelet is erősen kétségbe vonható akkor, amikor a versenyt egy olyan hajó nyerheti meg, amilyet a Balatonon ezidáig még soha nem látott az évszázadok óta a tavat őrző tihanyi apátság.

whale 2012.07.08. 06:47:55

@Capri: Nem kell. Osztályonként tessék méricskélni. De ez talán most is így van. Cirkálósúlyban a Nemere II a király, mind a mai napig. High- tech rohanógépben meg a Fifty. Ennyi...
És bár abszolút időben a Fifty megverte a Nemerét, de ha ezt az eredményt súlyozzuk mondjuk akár csak a Nemere historic rigjével-rézveretek, kenderkötél, vászon vitorla-akkor valójában a Nemere még mindig veretlen.:) Ezért mondom, hogy majd az előtt emelem a kalapom, aki a Nemerével-vagy valami hasonló hajóval-dönt rekordot. Üsse kő, a rig lehet karbon-kevlár.:)

lobster thermidor 2012.07.08. 06:50:33

@Ludovikás Levente:

Az azért elég közismert, hogy az F1-ben az autók paraméterei szigorúan szabályozva vannak. Ha ezt a 50-50 megoldást leképezném az autóversenypályára, akkor a mai versenyen Silverstone-ban, néhány csapat kéttestű, 8 kerékkel, és dupla motorral épített járgánnyal indulna .

Capri (törölt) 2012.07.08. 07:55:03

@whale:

De a Nemere II. is modern hajó volt a maga idejében. A rekordja is erről szól, meg a szerencsés időjárásról.

Biztos akkor is ment a hömbörgés, h tiltsák ki a tóról az ilyen nagy és modern hajókat, vagy legalább külön kategóriában értékeljék őket. :-)

=Ford Prefect= 2012.07.08. 09:20:42

Nem vitorlázom, nem is értek hozzá.
Minden vitorlás indulhatott. Győzött a leggyorsabb.
Ennyi.

ui: ahogy elnéztem, az élmezőny igencsak high-tech, kicsi fura, hogy pont a győztest fikázzák, csak mert más konstrukció

konrada 2012.07.08. 09:21:18

Kicsit túl van ez lihegve.
...mert igaza van ugyan annak, aki szerint a dupla törzsű hajó más kategória, de pont ezért csak minden 2. évben indulhatnak a hagyományos fehér szalag helyetti kék szalagon.

A hagyományos kék-szalagon meg, mely 2 évenként volt, továbbra is az 1 törzsű, 1 árbocos hajók mehetnek.

Így senki nem veszít semmit, legfeljebb az, aki a fehér szalagot hiányolja.

Darth_Vader 2012.07.08. 09:46:56

Mi még most vagyunk csak Keszthelynél.

whale 2012.07.08. 10:24:01

@Capri: A Nemere II ugyanolyan cirkáló, mint amilyen sok volt még a tavon akkor. Ugyanazokból az anyagokból építették-nem is volt más:)-ugyanúgy szerelték fel, mint a többit. Igen, a legnagyobbak közül való volt, ez igaz. De nem volt páratlan, nem volt UFO, csak egy nagy 75-ös cirkáló. Testvérhajói a Lillafüred és a Sirocco. Nyilván a szerencsés időjárás is kellett a rekordhoz, de azért bőszeles versenyek voltak az azóta eltelt 57 évben...:))

Misi56 2012.07.08. 10:44:35

@ágica1: Akkor le kell írni a szabályokat. Amíg nincs kategória, addig ez csak egy álkérdés.

Misi56 2012.07.08. 10:47:30

@Vén Csataló: Mélységesen egyetértek!!!

patkányarcúáginéni 2012.07.08. 10:54:56

@lobster thermidor: teljesen egyetértek.

ez a hajó más kategória a dupla vitorlázat miatt. hiba volt engedni elindulni...

whale 2012.07.08. 11:03:34

@csef: Meg a két törzs miatt. Nem volt hiba, mert örülünk, hogy megépült és repül, ahogy az várható volt, csak ne döngessük a mellünket, hogy levertünk egy hatvan éves egy törzsű hajót. Mert ez olyan, mintha a Klicsko a Muhamad Alit verte volna le tegnap és ma azt ünnepelnénk.:)))

lobster thermidor 2012.07.08. 11:14:24

@Vén Csataló:
@Misi56:

Azért a nagy lelkesedés közepette ne essetek abba a tévedésbe, hogy ez egy originális magyar találmány. Ilyen hajóból már nem egy ringatózik, a világ tengerein.

Íme ízelítőül.
ckdboats.blogspot.hu/2008/12/kd660-two-masted-catamaran.html
www.island-cruises.org/sailing-samui-sy-crazy-horse

Dave68 2012.07.08. 11:17:06

Szerintem nagyon keverednek fogalmak és nem kellőképpen ismert tények. A Kékszalagon tucatnyi kategóriában osztanak díjat, ezek közül egy (persze a leginkább értékes) az abszolút elsőé. De értékelnek osztályonként, yardstick szám szerint, és különdíja van a klasszikus
Ez a verseny több dologról szól egyszerre. A vitorlázást különböző módon művelő, de egyaránt szerető emberek éves nagy eseménye - a többség persze nem extrém hajókon műveli ezt. És néhány profi csapat számára komoly reklám, a legnagyobb hazai megmérettetés. Az egyik fele adja azt a részét, hogy ez egy nagyon népszerű, és emiatt rangos esemény, a másik fele azt, hogy komoly technikai és sportteljesítmények születnek. A profik vívnak az abszolút elsőségért, a nem profik meccselnek az osztályukban, vagy teljesíteni akarnak egy önmagában kihívást jelentő távot. Világos, hogy a mezőny elején hasító profi csapat, akinek a harmadik hely kudarc, meg a végén örömvitorlázó baráti társaság, aki pecázással és fröccsözéssel üti el a szélcsendes órákat, az más történet. de a Kékszalagban az a szép, hogy mindkettő belefér, mindkettő ott van.
Ruják Istvánnak volt egy cikke a legutóbbi Vitorlázásban, amivel mélységesen egyetértek. azt mondja, hogy a régi nagyok, mint Tuss Miklós, akik a 30-as években megálmodták a versenyt, és egyfolytában javítottak, újítottak, ötleteltek, most bizonnyal katamaránban ülnének. Mert ez arról szól, hogy ki tudja összerakni a legütőképesebb hajót, csapatot, és ki tud végigmenni úgy, hogy az első legyen. Szerintem Paulovits Dini megint nagyot alkotott (ő ilyen, emlékezzetek vissza a Cicciolinára vagy a Szamuráj Jackre), és ez nemzetközileg is érdekes innováció és teljesítmény. (Mielőtt valaki beszólna Dinire, jelzem, hogy ő építi a Russel Coutts által tervezett RC44-es tengeri versenyhajókat, tehát a nemzetközi berkekben ismert és elismert szakemberről beszélünk). És ez a szerkezet megvert most Ventilo katamaránokat, egyéb rohanógépeket, és rekordot futott. Legyünk erre büszkék. (Én láttam közelről szembejönni Udvari magasságában, életem egyik meghatározó élménye volt.)
A klasszikus hajók meg megmaradnak. Hiszen ott a Sirocco, a most újjáépített Lillafüred, a 40-es flotta, a 30-asok, a Trami, a Talizmán, a Fiskális és a többiek. Azok a hajók, akik 50-100 éve itt vannak a tavon, és akiket mindenki ismer. És amik igencsak jó időket futnak még ma is (a Sirocco Cittel Lajossal rendszerint a 10. hely környékén végez, aki tud vitorlázni, tudja, hogy ez elképesztő teljesítmény. És pontosan mutatja, hogy nem kell siratni a cirkálókat, olyan konstrukció az, ami gyakorlatilag évszázados mértékben időtálló (a Sirocco 70 éves, a konstrukció több, mint 100).
Én egyébként az egyik legkiemelkedőbb

lobster thermidor 2012.07.08. 11:20:55

@whale:

Egyetértek!
Ez így olyan, mintha két különálló, teljes vitorlázatú hajót összekötöttek volna a törzseik különböző pontjainál.
A versenykiírásban az ilyen kezdeményezéseket támogatva, de a hagyományos testtel, és vitorlázattal rendelkező hajóosztályoktól külön kellene kezelni.
Ebben a formában összehasonlíthatatlan a teljesítményük, ezért a győzelem értéke is kétségessé válik.

Dave68 2012.07.08. 11:26:34

@whale:
de különleges volt. A háború előtti legjobb technológia, speciális anyagokból (fákból), az akkori guru, Benacsek Jenő egyik csúcsa, extrém gazdagoknak való játékszer. A cirkálók bőszeles teljesítménye egyébként nem kiemelkedő, (nem hiába hívják cirkálónak) és az 53-as versenyen azért tudott rekordot menni, mert végig erős északi fújt (háromnapos szél) úgyhogy egy-egy takkon végigfélszelezték a tavat.

BTW, a rekord egyszer már megdőlt, Litkey emlékeim szerint 2003-ban, egy szintén erős szeles versenyen 9 óra alatt végigment, de nem "hitelesítették" a rekordot, mondván, hogy az extrém alacsony vízállás miatt a keszthelyi bója beljebb volt... Mintha tudta volna bárki, hol volt a bója 53-ban... Akkor nagy balhé volt ebből, és azóta vannak hivatalos bójapozíciók és hivatalos rekord. Ami a leggyorsabb hajóé. Ennyi. Hiszen minden sportban új eszközök használatával, új edzésmódszerekkel, innovációval születnek új rekordok.

whale 2012.07.08. 11:29:14

@Dave68: Én például belevenném a kiírásba, hogy csak olyan hajó indulhat, amelyik legalább a legnagyobb balatoni kikötők mindegyikében ki tud kötni...:DD

Postal Dude 2012.07.08. 11:31:52

Nem szívesen szólok hozzá, mert a kommentelők zöme talán még vitorlást se látott, talán még a Blatont se.

Gratulálok a Fifty-Fifty csapatána az eredményért és örülök neki, hogy a rekordot, ami 20 éve csak meterológiai kérdés (mert Kékszalag rekordot csak a Kékszalag idején lehet megdönteni) egy magyar fejlesztésű és építésű hajó döntötte meg és nem egy sok-sok pénzért messziről idehozott egyéb cucc.

Minden tisztelet a Nemere eredményének is, de az idő eljárt a cirkálók felett, már ami a sebességi rekordokat illeti. Az egytestű siklóképes hajók és a katamaránok technikai előnyben vannak.

A leggyorsabb tókerülés rekordjának őrzéséhez minek konzerválni egy régi technológiát?

Mi is Földvár környékén jártunk, amikor szemberohant ez a valami, de csak bámultuk, mily brutálisan száguld (a sokcsillió ft-oklrt lerakott katamaránoknál jóval előbb) és szurkoltunk neki a rekorddöntésért!

A Szalag főleg csak az itt kommentelők, nem vitorlázók szerint szól az abszulult rekordról, mindenki megvívja a saját harcát az osztályában, megvívja a széllel, az árvaszunyogokkal a rabsichálókkal és próbál jobb lenni mint tavaly vagy jobb, mint a kikötőjéből a másik 5 hajó. Ha nem lennének katamaránok, liberák, csak cirkálók, akkor se szólna ez másról az indulók 90%-ának, mert egy cirkáló legyőzése is szinte lehetetlen a zömnek.

Természetesen a 75-ösök, 70-esek, 40-esek, 30-asok, R-yachtok, és egyéb scherrenek szépsége vitathatatlan. Valóban, sokkal inább a balatonra valók, mint a katamaránok, liberák, de az abszolult rekordér vívott harc már nem róluk szól.

Mellesleg a 75-ösök megjelenésekor se mindenki örült az indulásuknak anno, ráadásul a mostani rekorddal kapcsolatban is jelentek meg kételyek, de ez talán mostmár mindegy is.

Ha valaki esetleg mégis beleásná magát, itt a cikksorozat első része: sailing.hu/nagy-versenyek/kekszalag/kekebb-vagy-sem-ellentmondasok/485932

Jó szelet mindenkinek és éljen a Fifty-Fifty!

Ludovikás Levente 2012.07.08. 11:32:39

@lobster thermidor:
Akkor kanyarodjunk vissza az elejére, mert úgy látszik sokan nem értik hogyan megy az innováció.

Valaki kitalál valami újat, megvalósítja, és egy kis szerencsével sikerül bebizonyítania hogy valamilyen szempontból jobb az előzőknél. Egy vitorlásnál a sebesség ilyen szempont.

Ezután sokakon vesz erőt a "me too" érzés, nekik is az kell, a kereslet hatására felvirágzik az üzlet és kialakul egy nagyjából végleges formája az újításnak. Ha sporteszközről van szó, akkor például egy új hajóosztály, vagy egy új versenyautó-kategória.

És hogy zajlik ez nálunk? Az újítót mindenki hülyének nézi, hogy aszongya mér nem jó neki az ami már bevált. Meg minek ugrál annyit, hát nem mindegy az neki? Ha mégis keresztülviszi, akkor meg jön a betiltás vagy különadó mint mentőötlet, meg a szokásos ismert fikázások. És persze mindenki okosabb nála, még az is aki egy autókereket se tudna magától felpumpálni.

Olyan is az ország állapota: a high-tech külföldről jön be, maximum megtanítanak pár itteni embert a kezelésére. A nagy többség örül ha kap valami betanított munkát, a kínainál csak annyival magasabb fizetésért, amennyit megspórol a szállításon a gyártó. Teszem hozzá, a kínai már sokkal innovatívabb a magyarnál.

Sajnos még az a vigasz sem marad, hogy mi legalább hagyománytisztelők vagyunk. Nézzed meg mi lett a hagyományos Balaton képből. Én most jöttem haza az olasz tavak közül sok szempontból a Balatonhoz legjobban hasonlító Trasimenotól. Inkább nem is írom le ami eszembe jutott.

tocibacsi 2012.07.08. 13:15:31

egyetértek azzal, hogy egy verseny a sebességről szól, de azzal is, hogy a katamaránok más dimenziót jelentenek és így azért necces keverni a mezőnyt... a post pénznyereményes, külföldi csapatos dolgaival viszont nem értek egyet. Onnantól ez nem a vitorlázótudásról, hanem kizárólag az anyagi lehetőségekről szólna. Ettől függetlenül persze jó ötlet lehet csinálni egy olyan versenyt is... ezt viszont nagyobb százalékban érzem egy tradicionális valaminek, mintsem jó ötletnek a felvetést...
Az se véletlen, hogy az abszolút elsőség csak egy része a dolognak, nem véletlenül vannak hajóosztályok, és nem véletlenül súlyozzák az időeredményeket...

bunkó · http://bunko.blog.hu 2012.07.08. 13:34:41

@blr: "kérdése lenne, vagy akkor már mindenkinek leesne, hogy két árboccal/vitorlával nem nagy kunszt versenybe szállni?"

Ha ugyanaz a két árboc egy hajótesten lenne (egymás mögött), az úgy már egész más lenne?

bunkó · http://bunko.blog.hu 2012.07.08. 13:50:10

Ha csak egytestű hajók indulhatnánk, akkor most arról szólna a vita, hogy mekkora csalás az, ha valaki kétárbocossal indul... vagy hagyományos helyett merev repülőgépszárny vitorlázattal... vagy azért mert nincs rajta sapka...

Szerintem bele kellene nyugodni abba, hogy ha versenykiírásban nincs ellenkező irányú korlátozás, akkor azt a versenyt szinte bármivel meg lehet nyerni, amit szél hajt előre és az alja beleér a vízbe.

Különben is úgy tudom, hogy a világon az összes "kék szalag" nevű verseny mindenütt a leggyorsabb célba érkezésről szólt és nem másról. Ebből a szempontból éppenhogy a "korlátozott" évek versenyei azok, amelyek ellentmondanak a "kék szalag" versenyek szellemiségének.
Amikor például a Titanic indult a kék szalagért, ugye milyen nevetséges lett volna, ha valakik pl. azt kiabálták volna, hogy "két kémény feletti hajó ne indulhasson" :)

saetta26 2012.07.08. 14:50:31

Sziasztok!
Egy fontos pontosítás a cikkhez és néhány hozzászóláshoz:
- A jelen szabályozás szerint a 2013-as lesz az utolsó Kékszalag, amelyiken nem indulhatnak többtestű hajók, utána már minden évben „nyitott” a verseny, nem csak a páratlan években.
További észrevételem, hogy pár évvel ezelőtt a Liberákkal szemben léptek fel egyes „klasszikus” hajók támogatói, mondván, hogy nem igazságos az ő részvételük. Akkor lezajlott egy a mostanihoz hasonló vita, ahol a klasszikus hajók között pont a Dini (Pauger cég) által tervezett 70-es (módosított 40-es) cirkálók hívei is az új ellen beszéltek. Pedig a 70-es is egy újítás volt, sőt az Orpheus majdnem nyerni tudott (de az se volt teljesen kész, ahogy a Szamuráj Jack se stbstb…)
Vélerményem szerint:
- A versenyzést lehet korlátozni, de az ilyen típusú verseny igazából mindig az újításról szól (Forma 1-ben is)
- Nyerni „nyitott” versenyben elsősorban technikai előnnyel lehet, számít persze a tudás és a szerencse is, de sokkal kevesebbet (osztályban versenyzésnél elsősorban a TUDÁS számít). Valószínűleg ezért egyre nagyobb szerepet kaphat a PÉNZ.
- A mostani nyertes hajón is nagytudású vitorlázók voltak
- Fentiek ellenére, talán tudással és szerencsével Farky Keszthelynél mégis vezetett
- Dini megérdemelte nagyon, annyi új hajót adott a tónak, ha nem gondolkozik innovatívan hol lennének a hetvenesek….?
- Elhangzott, hogy van az abszolút és a kategóriánkénti értékelés, és ez egyensúlyt teremthet a vitában
- Számomra nem egyértelmű amúgy, hogy érdemes-e az abszolút versenyt ketté választani, az olasz versenyen egytestű-többtestű alapon teszik ezt meg (másutt sehogy…). ACentomiglia az egytestűek versenye és azt viszont (szinte) mindig Libera nyeri így, míg a katamaránok a MultiCento-t futják ugyanott…
- A „klasszikus”- modern szétválasztás is erőltetett, sokszor elhangzott már, hogy a Scirocco-Nemere II stb. se igazi klasszikusok (pl. rudazat, vitorlák, szerelvények), ezért magam sem támogatom az ő preferálásukat pl. a liberak, Assok, 11 mOD-k kárára…
- Egyetértek azzal, hogy Farky gyakorlatilag rekordott futott korábban a Lisaval, ezért korrektnek azt érezném, ha minden „rekordos” érdemi beszélgetésben elhangozna az is, hogy a leggyorsabb Kékszalag idő pedig egyelőre az övé vmi 9:50 körüli menettel.
- A mostaninál sokkal jobb „rekordot” is futhatna a Fifty-Fifty vagy más katamarán, mivel bőven lehetne ehhez még kedvezőbb széljárás.
Üdv:

SAetta

lobster thermidor 2012.07.09. 08:38:00

@Ludovikás Levente:

Azt a gyanúm, hogy a dolgokról alkotott véleményünk sokkal több ponton találkozik, mint amennyiben eltér.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.07.09. 18:23:34

"Csak jött, jött, körülötte rajzottak a motorcsónakok. " Igazán?? Motorcsónakok a Balatonon?Hogy a pék f..szába?Qrva életbe, hogy mindig vannak "egyenlőbbek", akik okosba kibuliznak mindent.Persze-persze, azok mind mentőhajók...Aha...(Félreértés ne essék, nem savanyú a szőlő, csak rühellem a szabálykerülőket, főleg akkor, ha még a környezetvédelemmel is ütközik...)

Amúgy meg mi a bánat a baj a katamaránnal?Semmi probléma nincs vele, ha teljesíti a versenykiírást, akkor mehet.Ilyen egyszerű.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2012.07.10. 11:13:55

@geegee:
Ezek legális motorosok, egyrészt versenyrendezői hajók, másrészt a katamaránok mellé kell annyi motoros, hogy mindenkit be tudjanak gyűjteni a vízből, ha baj van.

A duplaárbocos katamaránnal semmi bajom, teljesen megérdemelten nyert - de ettől még furcsa látvány.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.07.11. 04:38:21

Kösz a viszajelzést, akkor stornó az anyázkodásom...Mondjuk lehet télleg korlátozni kellene a katamarán vitorlafelület-nagyságát a szimplákkal egyezőére.És akkor már valóban nehéz belekötni...

Időjárás


Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Sötétre váltok! Világosra váltok!
süti beállítások módosítása