Balaton Blog

Balaton, Balaton, Balaton.

flickr #balaton

A magyar tenger védelmében 11.06.28. 14:15 Szálinger Balázs

Máshonnan akartam indítani, de kapóra jött egy frissen megjelent cikk. Tehát kérdésem: a faluját is túlélő 700 éves Balaton-közeli hársfánk horvát tengerparti megfelelője 800 éves lenne és szebb? Ez biztos?

Hogy megszületett ez a düh, arra persze rásegített néhány vélemény, amelyek mint a pattanások a testen, kommentek formájában csapódtak ki ide nemrég. Interjút készítettünk egy kedves, igen nagy, igen fontos munkát, méghozzá ezt ingyen végző kollégánkkal (Az ezredik csoda maga a Balaton), és az interjú alatt azonnal megjelent a véleményáradat, amelynek az egyik összefoglaló-értékű példája itt van: „Ez egy ócska, szar ország, egy nagy pocsolyával a közepében. Hülye, aki itthon nyaral” – ökörpöröly, ezúton gratulálok, kellemes ember vagy!)

Amíg a nyaralásról van szó, addig persze oké. A nyaralók szeretik, ha kinyalják a seggüket. Sőt: nem szeretik, hanem elvárják. Joggal. A pénzükért. De a pocsolya-dolog, meg további néhány hozzászólás, ami a Balatont nem a szolgáltatások felől bántja, viszont csak a szolgáltatásokra hivatkozik, olyan élményeimre emlékeztetett, ami sokkal mélyebb, mint pár netes troll működése (ugye a Balaton nevét viselő blogon).

A Balaton mellett nőttem fel, nem a partján, de nagyon mellette. Meghatározó gyerekkori élményem a májusban megjelenő, augusztus utolsó hetében elhúzó turisták. A németek – hogyne, de velük nem is volt semmi baj. Illetve volt, mert nagy részük szörnyen tökkelütött volt, de hát ők mégse a mieink. Gyorsan elővezetem, hogy tizenöt éve, egy-egy éves megszakításokkal Pesten élek, a felnőttkor szocializációja nagyrészt itt zajlott, érzem is, hogy otthon már pestinek tartanak. A gyerekeim például már pestiek, és ugye, jobb híján, szeretem őket. Ezt azért kell tisztázni, mert most említek egy viselkedést, ami leginkább a pestiekre jellemző. Nem azt mondom, hogy jellemző a pestiekre, hanem hogy rájuk jellemző – tehát a tiszteletteljes kivételek benne vannak. De jobban bántott minket némelyik pesti turista hozzáállása.
 
Arról beszélek, hogy a Balatont sokan képesek abszolút csak és kizárólag egyfunkciós vidéknek felfogni. Ahol jó fújni a matracot, ahonnan fejest lehet ugrani, ahol jó a lángos (a borig nem sokan jutnak el), van vízibiciklikölcsönző, egyáltalán: ahol víz van, és pont. Mindig furcsállottuk, hogy ezt, csak és kizárólag ezt látják abban a helyben, ahol mi élünk, ahol nekünk életünk zajlik, iskolába járunk, szerelmesek vagyunk, ahol az év többi részében élet zajlik. Úgy is mondhatnám: akik Siófokot és/vagy a déli partot látják a Balatonban. Na, ezek között kell keresni azokat, akik az első hívó szóra (és igen: a szolgáltatások sok helyen jogos kritikájával!) húznak Horvátországba. Na, ezekre az emberekre valóban nincs szüksége a Balatonnak. A pénzükre annál inkább – igen, a balatoni vállalkozók nagy többsége meg is érdemli, hogy az a pénz elmenjen idegenbe. De hogy szar pocsolya lenne a Balaton, azzal mindenemmel (jöhetnek ide piacilag értéktelen, sőt giccses szavak is, tehát), neveltetésemmel, gyerekkorommal, pénztárcámmal, nemzettudatommal, lokálpatriotizmusommal – és főleg: minden esztétikai alapbeállítottságommal együtt tiltakozom.
 
Mert tudjátok, a Balaton vizét mi, ottaniak (ja, jöttment, elszármazottak is így gondoljuk) csak azért tartjuk ott a csodák közti mélyedésben, hogy nektek a pénzetekért cserébe legyen hol fújni a matracot. Ha már nagyon besűrűsödik körülöttetek a Terézváros levegője. Ahol, ugye, ti éltek. Ha ennek nem felelünk meg (mondom, nem egyszer előfordul ez), akkor megérdemeljük, hogy elmenjetek máshova, jönnek a helyetekre újak, akiket aztán a mi aranyos vállalkozóink pénzéhesebbje megint átver, és azok is továbbállnak (és a vállalkozók is), ezt nevezik piacnak, így van jól. De hogy szar pocsolya lenne, és hogy egy, a Balaton csodáit lelkiismeretesen gyűjtő megszállottal készített interjúról az jut eszetekbe, hogy bezzeg Horvátország, akkor tényleg itt az ideje költözni. Vagy átmenni egy horváttengerpartos oldalra rajongani. Még Szlovákia is egy opció.
 
Mert egyébként (jajjajj, nem akarom, hogy Balatont-nem-lesajnáló pestieket megbántsak - szerelmes vagyok a fővárosba) meg lehet nézni ám Budapestet. Egyrészt meg lehet nézni, másrészt mégsem hiszem, hogy a Pesten pár napot eltöltő vidékiek (vagy balatoniak) beállnának mocskolódni mondjuk… a kiváló Urbanista Blog egyik Ráday Mihály-interjúja alá, hogy bezzeg Prága. Pedig bezzeg Prága. (javaslat: Google.com, prága + budapest + blog.hu, enter) Nyugodtan mondhatnám, hogy rakjatok már rendet abban a rohadt kétmilliós városban, ésszerűsítsetek parkolást, közlekedést, ne öntsétek bele a kazincbarcikai kórház pénzét a BKV-ba) – mégis azt mondom, hogy látnotok kéne vidéki turistacsoportok arcát, hogy milyen büszkék arra a helyre, ahol ti éltek! Mert a sajátjuknak érzik.
 
Ugyanezt várom el a Balatonnal kapcsolatban, tekintve hogy ebből az országból ez az egyetlen (szerintem) abszolút vitathatatlan megmaradt, nem elcsatolt, nem széthordott, nem lerombolt csoda, amelynek bizonyos pontjain egyszerre némul el olasz, spanyol, erdélyi és amerikai. Tesztelni egyébként nyilván télen kéne a két helyet – de megértem, hogy télen ti ki nem teszitek a lábatokat sehova. Valahogy Horvátországba se. Szóval nyugodtan nyomjatok az M7-esen egy nagy gázt Siófoknál, és lemehettek a horvát tengerpartra, de ha már győztesek vagytok, akkor ne álljatok le kommentelni a vesztesekkel, nem igazán nagy játék ez.
 
A badacsonyinak megfelelő horvát bor nyilván finomabb, a Badacsonynak megfelelő kialudt vulkán ott nyilván még működik, a Tapolcai-medencének megfelelő ottani medence nyilván olyan… tapolcaimedencésebb, a siófoki Vitéz Panziónak megfelelő horvátországi szállóban nyilván Karinthynál nagyobb író halt meg, az ottani Tihany tihanyabb, az ottani Füred szívkórházában hatszor annyi Nobel-díjas ájuldozott a téltől, az ottani Hévízi-tó... értitek, egyszerűen jobb. Értitek, hogy mi ezeket értjük csoda alatt? Nem a zamárdi virsli állagát! És nagyon jól elvagyunk a magunk nyomorult 999 csodájával – amihez az ezredik, igen is: maga a Balaton.
 
Megjegyzem: az igazi győztesek Balira járnak.
 
Szálinger Balázs

 

 

Címkék: ivcsek balaton düh varga iván a balaton 1000 csodája

A bejegyzés trackback címe:

https://balaton.blog.hu/api/trackback/id/tr853021903

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: XIX. század = XXI. század 2011.06.29. 13:37:31

150 éve indult be az a vasútvonal, ami a Balatont és az Adriát köti össze a magyar fővárossal, hisz a magyar nyaralóknak nem csak most ez a két kedvenc célpontja, hanem már akkor is az volt. Ennek kapcsán a balatoni vasútállomásokon kisebb kiállítás lá...

Trackback: XIX. sz. = XXI. sz 2011.06.29. 13:35:45

150 éve indult be az a vasútvonal, ami a Balatont és az Adriát köti össze a magyar fővárossal, hisz a magyar nyaralóknak nem csak most ez a két kedvenc célpontja, hanem már akkor is az volt. Ennek kapcsán a balatoni vasútállomásokon kisebb kiállítás lá...

Trackback: A magyar tenger védelmében 2011.06.28. 15:40:01

Ha az jut eszetekbe, hogy bezzeg Horvátország, akkor tényleg itt az ideje költözni.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

durcás 2011.06.29. 09:04:08

@torró: ökörpöröly nem magyar. osztrák-burgenlandi vér csorog ereiben. Nézd meg a mai fejlesztéseket. Zamárdi, Siófok, Füred, Hévíz. Beton, wellnes, por, PVC suvenir árusok és ugyanazok a törülközők, kiszuperált HM szarok, fürdőlepedők...... a fene tudja, mi lesz ennek a vége. Talán Albena.

kewcheg 2011.06.29. 09:04:41

Szeretjük a Balatont nagyon, de most már szinte évente jelentkező probléma- amiről senki nem tehet - hogy úgy kell kisakkozni a szabadság alatt azt a pár napot, amikor jó idő van meg elég meleg a tó vize.Tavaly is ez volt, négy olyan nap volt a szabadságom alatt, amikor elég jó volt a konstelláció, nagy nehezen tudtunk helyet kapni a füredi kemping egyik házában.Ebben az évben megint gáz, egész júli. mehet a levesbe az előrejelzések szerint, pont a 11.-i héten mennénk, akkor még viharok is lesznek,Két kisgyerekkel meg a Balcsin- ha hideg a víz - mit tudsz csinálni? :((

bájgúnár 2011.06.29. 09:15:20

@ViTa1948:
Ha olcsót és jót akarzs enni akkor egyél pizzát vagy tésztaféléket.Olasz hagyományok alapján készítik és jók.Amúgy hol ettél zsírban ázott halat?Mert a balcsin ott aztkaphatsz.Horvátoknál énmég szar kaját nemkaptam.De nemkell itt győzködni egymást.Kinek a balaton kinek a tenger.Hál istennek választhat az ember.Viszont jómagam azokkal értek egyet akik aztmondják a pénzükért kapni is akarnak valamit.Qurvára szar lenne most gyerekimmel a balatonon nyaralni ebben az időben.Mivel számukra a fűrdés az élmény.Nos többek közt az ilyen többhetes szar időnek nemvagy kitéve a tengerparton.A legtöbb ember meg évente egyszer tud menni nyaralni.

balazst 2011.06.29. 09:21:13

Nyilván sokan vannak (itt is), akik az elmúlt gyerekkor utáni nosztalgiából, meg helyiként imádják a Balatont, de sokan vagyunk, akiknek semmit nem jelent. És ez nem sznobizmus, egyszerűen semmi extra nincs benne, csak egy nagy vízfelület, jelentéktelen településekkel.

Én azon szerencsések(?) közé tartozom, akiknek van nyaralójuk Almádiban. Évente jó ha kétszer lemegyünk, akkor is csak azért mert "muszáj", ne álljon ott üresen és alig várom, hogy hazajöhessek.

Mert ugye mit lehet ott csinálni pluszban, amit itthon nem tudnék? Semmit, max. nagy vízben fürödni, ha olyan az idő. Fű itthon is van, sokkal szebb, mint egy balatoni strandon, lángost a feleségem sokkal finomabbat süt és a szúnyog is kevesebb. :)

Én estefelé szeretek sétálni, nézelődni, de mit lehet nézelődni a Balatonnál? Almádiban a városközpont egy parkoló. Esetleg Füreden lehet sétálni a butiksoron, meg meg lehet nézni a tihanyi giccsfalut? A déli partról jobb nem is beszélni...

Az, hogy lehet túrázni, meg bort lehet vedelni szerintem nem program, azt az országban mindenhol lehet.

demagofób 2011.06.29. 09:22:16

Lehet itt nosztalgiázni, de egyszerűen a Balaton nem versenyképes.
Nem csak a árban drágább, de élményben is elmarad más lehetőségektől. Sajnál az ember egy hétnyi szabiját ott tölteni...
Amiatt, mert közel van lehet szó egy-egy hosszabb hétvégéről. Talán a kisgyerekeseknek ideális.

Hogy ne csak külföldi legyen a példa én Hajdúszoboszlón szívesebben eltöltök 1 hetet.

ViTa1948 2011.06.29. 09:22:33

@bájgúnár: Vegre kozos a nevezo. Van aki szerti a sutoben/kemenceben sult tesztat szereti, van aki a zsirban sultet, van aki eskuszik a tenger gyumolcseire, es van aki (szo szeint) allargias ra.
Idojarast tekintve valoszinuleg igazad van, bar mi gyerekekkel voltunk egyszer egy hetig ugy Opatijaban, hogy talan ketszer tudtunk furodni az eso miatt (akkor jartuk be a kirandulohelyeket). Kulonben en sem a legolcsobb megoldasokat keresem, en is szetem jol erezni magam, es hala istennek ma (mar) meg is engedhetem magamnak.
Szia

bájgúnár 2011.06.29. 09:24:23

@ViTa1948:
Talán ha valóban miénk lenne a balaton akkor nemlenne körbekerítve. Kilómétereket sétálhatnánk a partján, nyugodtan ingyen fürödhetnénk a vizében,
15-20 méteres sávban visszakellene venni a telkeket és szabaddá tenni a partot.Mégha sipákolna is a tulajok jó része.Nembeszélve arról hogy nagy területek lettek illegálisan feltöltve,beépítve még a jó Kádár etárs alatt.

prolee 2011.06.29. 09:27:41

@ViTa1948: Ezt nem értem. Hol írtam olyat, hogy sajnálom a 400 Ft-ot a strandbelépőre? Azt írtam, hogy szabad strandot (ahol pl. éjszaka fürdőzni lehet, vagy csak úgy, séta közben kiülni a vízpartra anélkül, hogy elhajtanának a vérbe) nem találni lakott településen. Miért olvasol bele olyat, ami nincs a kommentben?

*azta* 2011.06.29. 09:31:00

Kedves Szálinger Balázs!
ez az egyik legfeleslegesebb bejegyzés ami a blogra kerülhetett. azt magyarázni, hogy a Balaton Balaton... értem a megbántottságot, de feleslegesnek tartom. ez a horvát tengerpart vs. magyar Balaton vita egy szánalmas és mesterséges történet, aki itt tengerpartot keres, vagy ott édesvizet, az meg is érdemli, hogy ilyen problémák töltsék ki az életét. a szolgáltatások is - van mit javítani, persze, de ez megint csak habitus kérdése! lassan de kialakul ez is. ne ess az összehasonlítás hibájába! szerintem nagyon meddő!

anyahajókabinajtóhajtogató 2011.06.29. 09:31:01

@bájgúnár: Na igen akkor azért szar a Balaton mert te nem vezethetsz úgy, hogy ittál? Ez szánalmas, próbáld esetleg letenni az autódat "barátom".

anyahajókabinajtóhajtogató 2011.06.29. 09:34:12

@fatia-negra: A frekventált helyeken kevés az ingyenes parkoló és drága a fizetős. Rendben ez igaz de ezért nem éri meg a Balatonra menni? Javaslom, hogy kerülj minden nagyvárost és látványosságot a világban! Nézegess szántóföldeket, ott lehet jól parkolni ingyen.

bájgúnár 2011.06.29. 09:35:17

@ViTa1948:
Biza azon a részen az időjárás betud zavarni még mais.Ezért akik biztosan elakarják ezt kerűlni délebre mennek.Split magasságában van egy időjárási zóna váltás. Attól lefelé már nemigen vagy kitéve többnapos esőknek,viharoknak nyáron.Minél délebre mész annál jobb az idő ésmég az árak is vonzóbbak.Maga a látványosság a dalmát táj meg gyönyörű.
Bocsánat a balaton kedvelőitől e kis kitérőért.

anyahajókabinajtóhajtogató 2011.06.29. 09:35:20

Azoknak akik bele vannak buzulva Horvátországba, különösen a Horvát tengerpartba ajánlom, hogy nézzenek körül Görögországban! Nem kell messzire menni csak a Chalkidiki félszigetre. Van némi különbség!

2011.06.29. 09:38:07

@fatia-negra: Elárulok neked egy nagy titkot. Az ember fura lény, sosem elégedett azzal, ami van, mindig valami más kell. A magyarnak minden külföldi dolog csodálatos, a külföldinek meg adott esetben a magyar dolgok. Nemrég volt a tévében egy olyan svájci illetőségű házaspár, aki történetesen a mi magyar Alföldünkre volt rágerjedve, arra az Alföldre, ami egy átlag magyarból, nem csal ki sok érzelmet. Tudod miért tetsztett nekik? Mert náluk a hegyek között, ilyen nincs ! Szerintük Magyarországon még az ég is sokkal kékebb, minden évben csak emiatt jönnek ide. Fura mi? Ahol csak hegyek vannak, ott a hortobágy lehet a különlegesség. Ahol csak tenger van, ott a tó a nonplusz ultra. Ami neked megszokott, és bagatel, az lehet másnak különleges élmény, vagy igazi turisztikai látványosság. Az a baj veletek, hogy nektek minden savanyú, másodosztályú, és legfőképpen CIKI ami magyar. Mintha külföldön nem lennének lehúzós parkolók, csótánnyal teli szállások, okádék kaják. Persze az külföld, más a mérce, ott még a sz*r is illatos.

think different 2011.06.29. 09:39:53

@fatia-negra: 10 évig járt ugyanaz a német család a nyaralónkba eltölteni egy hónapot. Aztán ajánlottak annyi pénzt, amennyiért apámék eladták nekik.
Abban az Ábrahámhegy-Badacsonyörs közötti völgyben 10-ből kilenc hétvégi háznak ez lett a sorsa.

Csak mert nem járnak vissza...:)

prolee 2011.06.29. 09:39:56

@bájgúnár: Látom, megelőztél. :)
Én nem vagyok igényes ember, én Pesten is a Csillaghegyi lepusztult retrohangulatú strandra járok, minden évben imádkozom, hogy ne legyen pénz a "felújítására". Mert ott kevesen vannak, nincs csürhe, nem baszogat a személyzet, nyugi van, tiszta, csendes, szaunája is van. Imádom.
Ez itt nem a reklám helye, nem akarom, hogy odacsődüljön a tömeg.
A Balatonon is ellennék 400 Ft-os strandbelépővel, olcsó fapados szállással, hajnali/esti sétákkal, nyers zöldséggel, sonkával, gyümölccsel, este sörrel/borral. De a hely nem erre szakosodott, hanem a pofátlan lehúzásra.

bájgúnár 2011.06.29. 09:40:00

@anyahajókabinajtóhajtogató:
Nagy bunkó vagy és semmit nem értesz!Akik horvátoknál vezetnek mind alkoholisták!Hoztad a jó magyar reagálást.Ezért tart itt az ország és ezért tart itt a balaton.35 éve vezetek és még nemvoltam büntetve sem gyorshajtásért sem italozásért.
Mást egyből lealkoholistázni a neveltetés és az illem teljes hiányára utal.Téged minősit amit írtál.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2011.06.29. 09:40:31

Én csak a 'magyar tenger' szóösszetételtől kapok agyfaszt.

Személy szerint én 'dunai gyerek' vagyok, így a Dunáért rajongok, de meg tudom érteni azokat, akik a Balatonért őrülnek meg. Az is szép a maga módján.

Csülök 2011.06.29. 09:41:28

@prolee:
Lehet, hogy nem figyeltél eléggé? :)

Észak
Balatonakarattya Gumirádli szabadstrand
Balatonakarattya Lidó szabadstrand
Balatonkenese Alsóréti szabadstrand
Balatonudvari Fövenyes Szabadstrand
Keszthely Déli szabadstrand
Örvényes Vadkacsa szabadstrand
Tihany Gödrösi szabadstrand
Tihany Somosi szabadstrand
Zánka Gyermek és Ifjúsági Centrum strandja

Dél
Balatonboglár Platán strand
Balatonfenyves Nagyszabadstrand
Balatonfenyves Csalogány közi szabadstrand
Balatonfenyves-alsói szabadstrand
Balatonfenyves István király utcai szabadstrand
Balatonföldvár Keleti szabadstrand
Balatonföldvár Központi szabadstrand
Balatonföldvár Nyugati szabadstrand
Balatonlelle Nyugati szabadstrand
Balatonlelle Határ utcai szabadstrand
Balatonlelle Szirom közi szabadstrand
Balatonmáriafürdő Szabadstrandok
Balatonőszöd Községi szabadstrand
Balatonszárszó Központi szabadstrand
Balatonszemes Berzsenyi utcai szabadstrand, élményfürdő
Balatonvilágos Községi szabadstrand
Fonyód Szabad strandok
Siófok Aranyparti szabadstrand
Siófok-Balatonszabadi szabadstrand
Siófok Újhelyi és Ezüstparti szabadstrandok
Szántód Rigó utcai szabadstrand
Szántód Beach Party szabadstrand
Zamárdi Városi szabadstrandok

Mondjuk egyet azért találhattál volna....

ViTa1948 2011.06.29. 09:45:02

@prolee: Elnezest, nema akartalak megserteni, de valoszinuleg felreertettelek. Kulonben nem tudom mi a tobbi balatoni fizetos strandon a helyzet, de Zankan 6 utan csak a penztar zar be, siman be lehet menni, a buffek mukodnek, sokan furodnek (neha illetlen :-) modon). Vannak nemetek, aki ugyelnek arra, hogy a meg 830 elotti penztarnyitas elott kierjenek,es igy meg azt a 400 penzt is meg tudjak takaritani. (mi reggel 830 korul jarunk le egy reggeli elotti uszasra onnan ismerem a szituaciot)

fatia-negra 2011.06.29. 09:45:13

@think different: ez engem igazol...

a lehuzásból nem kérnek, érzelmileg kötödnek tájhoz... és a balkáni ingatlan árak a nyugdíjukhoz képest bagatell...

sajnos. EU utolsó országa lettünk. szégyen vavgy nem ez van

Szelid sunmalac 2011.06.29. 09:47:48

Csopaki vagyok. A munkam miatt viszont gyakorlatilag Bp-n lakom hetkozben mar nyolc eve. A turistas idoszakot mindig is ruhelltem, tobbek kozt pont a pesti turistak miatt, akik levidekieztek :)
A Balaton gyonyoru, de a legrondabb nyaron.
Viszont hogy mennyire el vagyunk tajolva a Balatonnal kapcsolatban, azt akkor ertettem meg, amikor hazafele megalltunk furodni egy orara a Chiemseenel. Ledobbentem, hogy mi a faszert akarna valaki idejonni, mikor nem messze van olyan is :/

2011.06.29. 09:52:40

@ViTa1948: A zsirban sult kolbasz vagy a fasirozott (amit Horvatorszagban pleskovuicsanak vagy csevabcsicsanak beceznek) menniben jobb?

Tavaly a brüsszelben ettem 17 euróért egy olyan rántotthúst, ami szó szerint tocsogott az olajban. Azt hittem a többször használatos sütőolaj hungarikum, de kellemesen csalódtam, mert nem :) Igazi zsírszivacs volt, párosítva azzal a finomnak egyáltalán nem nevezhető mirelit ízzel. Nem vagyok finnyás, a seregben is ettem anno érdekes kajákat, de ez még nekem is sok volt, ott hagytam.

csincsilla72 2011.06.29. 09:59:28

@anyahajókabinajtóhajtogató: jaja, csak Halkidikit ne! Vannak persze ott is szép kis eldugott öblök, de a magyarok által istenített Sarti egy pöcegödör. Koszos vízzel, kínai bazársorral, borzalmas éttermekkel. És igazi, klasszikus lehúzással. 20 nm-es appartmanok, ahol dől ki a "fürdőszoba" ajtaja alatt a víz, nincs parkoló és egész éjjel ordít a zene. Csodás.

2011.06.29. 10:00:17

@fatia-negra: "EU utolsó országa lettünk. szégyen vavgy nem ez van"

Valamiért az EU a mérce, és a külföldmajmolás a meghatározó ebben az országban. Pedig ez a szeretett európai "közösség" eddig csak kárt okozott ennek az országnak, -minden tekintetben- és most sincs ez másként.

prolee 2011.06.29. 10:00:51

@Csülök: Biztosan találhattam volna, ha lenne autóm. De nincs. Vannak még emberek, akik a két lábukon járnak.
És nyaralóm, sincs, a cégem füredi nyaralójába jutok el olykor. Ez van.

csincsilla72 2011.06.29. 10:03:19

@Jankove: Nem ciki a magyar, csak vannak, akik a pénzért szolgáltatást is akarnak.

"Persze az külföld, más a mérce, ott még a sz*r is illatos. "
Szerintem ezt senki sem állította. Egyszerűen jobb az ár/érték arány.

randomuser1 2011.06.29. 10:04:21

monnyuk el kéne fogadni h annak a kilencmillió magyarnak, aki van olyan szerencsétlen h nem a balatonparton született az a környék csak funkcionális nyaralóhely, és a legtöbb embernek szerencsére reális nyaralási alternatíva az adria, ezért is születnek ilyen összehasonlítások, ráadásul ennek van pozitív oldala is, valahogy jobban kedvelem a balatont mióta a felkapaszkodott alsóbb néposztályok izomból csak horvátHba járnak nyaralni.

prolee 2011.06.29. 10:07:30

@Csülök: Hát igen, biztosan találnék, ha lenne autóm. De nincs és nem is lesz. Nyaralóm sincs, a cégem füredi nyaralójába jutok el olykor. Ott nem találtam szabad strandot, csak egy olcsó strandot, egy drága strandot, meg végestelen végig a parton sok-sok kerítést, ízlésficamos butiksort, vitorláskikötőket, sok-sok kerítést, sok-sok zsírszagú kajásbódét.

prolee 2011.06.29. 10:09:24

@ViTa1948: Nem vagyok sértődős. :)

csincsilla72 2011.06.29. 10:10:31

@prolee: A füredi strand bezár éjszakára? A legtöbb helyen csak a pénztár zár be, mint azt írta korábban valaki. Hajnalban horgászok lepik el a partot.

majomkutya 2011.06.29. 10:15:09

Ökörpöröly menjen csak külföldre
Felőlem akár ott is maradhat.
Én nem szeretek külföldön nyaralni. És a tengert sem szeretem, sokkal jobb az édesvíz.
A Balaton, a Balaton-felvidék, a Pilis, a Mecsek, a Dunakanyar, az Őrség, a Bakony, a Bükk, stb, mind olyan, mint egy tündérmese. Nem is értem minek külföldre menni.

randomuser1 2011.06.29. 10:17:06

@Szelid sunmalac-Elmeny designer: téged is jól félrenavigált a gps hazafele, én azért már graz környékén gyanút fogtam volna :)

think different 2011.06.29. 10:26:43

Páran már megpróbáltak rávilágítani, de többségnek nem esett le, hogy a Balaton, mint szabadidő eltöltésére alkalmas tájegység az nem a vízfelületet és nem a parti településeket jelenti, hanem többek között Sümeg - Tapolca - Veszprém vonalig mindent, ami a Balaton-felvidéki Nemzeti Park alá tartozik.
A déli part sajnos konkrétabban fürdőövezet, de az északi oldalon érdemes eltávolodni a parttól, megmászni a vulkáni eredetű tanúhegyeket. Olcsó ajánlatok vannak lovas kirándulásra, rengeteg apró fesztivál van, búcsúk, bornapok, lovagi játékok.
Sajnos igaza van annak, aki szerint rossz a tájékoztatás, de erről nem a kicsi, saját lehetőségeiket bőven kihasználó települések tehetnek.
Emlegette valaki Ausztriát és Szlovéniát. Jó példa, de ott országos turisztikai marketing-gépezet működik, ami Magyarországon 90%-ban Budapestre koncentrál (lásd image-kisfilmek).
Azokkal sem értek egyet, akik szerint nincs látnivaló. Ha becsukjátok a szemeteket akkor tényleg nincs.
Persze könnyű példálózni a külföldi történelem sokszínűségével, mert az innen nézve egzotikus, a miénk meg unalmas. Ráadásul külföldön megfogják a kalandor kezét és mutogatják a nevezetességeket. Itt nincs meg ez a kényelem a szervezettség hiánya miatt, de talán sokan pont ezt szeretik.
Nem annyira vadregényes, mint Mongólia, de itt is el lehet barangolni 2-3 napig a Káli-medencében, megpihenve pincék között, ahol sok jószívű gazda ingyen is ken egy zsíros deszkát a pohár rizling mellé.
Nincsen történelmi látnivaló?
Sümegi vár kész, Szigliget majdnem, Csobáncot próbálják menteni. Kis keresés a neten és megvan a látnivaló egy hétre csak az egykori végvéri védvonalból. Rengeteg régi pince, kolostor, templom, kisebb kastélyok, vízimalmok.
Napokat el tud tölteni a Kis-Balatonnál egy távcsővel, akit érdekelnek az apróvadak és vízimadarak.
Nincs híres konyha?
Lehet nem világhírű, de Európában ismert és kedvelt.
Szintén említve volt, kerülni kell a szem előtt lévő lehúzós helyeket és be kell ülni a kisebb fogadókba.
Ez igaz az ország minden területére, de tovább megyek: Szlovéniára vagy Portugáliára is.

Sok előttem kommentelő írt részigazságokat és közhelyeket, mint én is tettem, de egy dolgot továbbra sem értek és ez igazán külföldre költözésem után vált kontrasztosabbá:
Nekünk magyaroknak, miért jelent különleges perverziót saját kincseink - legyen ez földrajzi, kulturális vagy történelmi - negatív értékeinek kiemelése és csak azok észrevétele?

Szelid sunmalac 2011.06.29. 10:34:55

Egyetertek. A Balaton kornyeken pont nem a Balaton a legerdekesebb. Menjen valaki egyszer at a Bakonyon Veszpremtol Papa iranyaba. Erdemes kicsit szetnezni Farkasgyepu es Sumeg kornyeken...

ViTa1948 2011.06.29. 10:36:47

@csincsilla72:
Lassan kezd kialakulni egy konszenzus - nem lehet egyeteresre jutni. Mindenkit valamilyen modon az elozo elmenyei, benyomasai alapjan itel. En egyszer voltam a gorog "ujjaknal" - soha tobbe nem megyek, hasonloak az elmenyeim valamelyik elottem szolohoz, van akinek jobbak a tapasztalatai, azok ragaszkodnak hozza, radasul mar nemi helyismeretet is szereztek, ami kulfoldon (plane)nagy elony. Talaltam nehany nagyon jo ettermet a Balatonnal, altalaban tehat meg vagyok vele elegedve. Ettem mar nagyon rossz pizzat Olaszorszagban es csodalatos milanoi makaronit rantotthussal az olasz Velenceben. Oda visszamwennek, de Bibiobebe sose. Hala Istennek nem vagyunk egyformak, mas az izlesunk, elvarasunk, igy aztan mindnyajan(?) talalunk partnert is :-)

ViTa1948 2011.06.29. 10:40:34

@think different: Tokeletesen egyetertek veled. Szerintem is csodalatos a Balaton felvidek, en nagyon szeretem, es kulfoldon dolgozva, az ottani mindennapokat megelve jovok ra arra, hogy ott is van lehuzas, ott sem minden klappol, ott sem kolbaszbol van a kerites, holott a turista neha azt (akarja) latni.

csincsilla72 2011.06.29. 10:43:43

@ViTa1948:
A görög ujjakat én egyszer láttam szépnek: egy késő áprilisi héten, amikor minden virágzott, turista egy szál se, az eső sem esett és 20 fok volt. Egy házinéni főzött ránk, finomat és egyszerűt, Kalamitsiben. Egyébként rettenet.

Szelid sunmalac 2011.06.29. 10:47:17

@csincsilla72: Ugyanez a Balatonnal. Nem a foszezonban hozza a legjobb formajat.

Csülök 2011.06.29. 10:51:53

Generációs vita is ez.
Én lassan hatvan éve járok a Balatonhoz, nincs nyár, hogy erre ne szakítanék időt. A nyolcvanas évek végén rettenetes állapotba került a tó (halpusztulás, dögszag, algásodás), azt hittem mindennek vége, máig nem tudom hogyan, de ezt a szörnyű pusztulást ez a különben szervezetlen, széthúzó, ügyeskedő ország valahogy nagyszerűen megoldotta. Ma megint élmény besétálni a vízbe, tapintani, szagolni belemerülni. Nekem soha egy tenger sem tudta ezt az érzést visszaadni. (Esélyük sincs, hiszen nem mellettük nőttem fel :)

csincsilla72 2011.06.29. 11:04:53

@Szelid sunmalac-Elmeny designer: No igen, ez így igaz. Csak az szomorít el, hogy más tavaknál azért a főszezon is jól szokott sikerülni. Hát igen, Mo-on a Goulasch-Hortobágy-Budapest tengely jelenti a külföldiek számára a turizmust. Az nem igaz, hogy nincs mit nyújtanunk. A gyógyvizeink nagyon komoly vonzerőt jelentenek, csak amiatt sokan érkeznek hozzánk. És ez még csak nem is főszezonhoz kötött. Az a gépezet és szervezettség hiányzik, ami a szomszédoknál megvan.
A magyar gasztronómiát jobb, ha nem emlegetjük. A szocialista rendszer teljesen tönkretette, és nagyon nehéz kikecmeregni belőle. De van próbálkozás, vannak már éttermek, amelyek a zsíros lángos-szövött hús és a Michelin-csillag között jól navigálnak. Csak propagálni kéne ezerrel, minél ismertebbé tenni ezeket.

ökörpöröly 2011.06.29. 11:57:18

@Jankove: Először is, ha majd sikerül leírnod helyesen a "kulturált" szót, akkor beszélhetsz kultúráról!. Egy igénytelen proli vagy, akinek pont megfelel a posványban való rohadás.
Írásodból kiderül, hogy másként szocializálódtunk. Persze, lehet, hogy megalázó szerinted, ha valaki értelmiségi családban nő fel, ha valakinek vannak szellemi és kulturális igényei a primer ösztönök kielégítése mellett. Én nem azért utazok, ha tudok, mert "menőzni" akarok, hanem azért, mert érdekel.
Kiskoromtól kezdve érdekel a történelem, érdekelnek az érdekes helyek. Sok-sok helyről álmodoztam -álmodozok-, ezek egy egy részét sikerült meglátogatnom. A helyek jó részére úgy mentem ki, hogy már gyerekkorom óta álmodoztam róluk, rengeteg könyvet olvastam el velük kapcsolatban. Nekem élvezetet okoz sétálni az ősi skót kastélyoknál, megnézni a Loch Nesst, élvezet nyújt Pompei vagy Herculaneum meglátogatása, vagy éppen Szicília bebarangolása. Ez nem trendiség, ez érdeklődés kérdése. Akkor is élvezetes utazni, amikor fapados turistaként teszi az ember, akkor is, amikor kicsit több pénzzel.
De te ezt nem érheted, mert a saját beteg és torzult értékrendedet vetíted ki másra.
Ha már akkor magyar vagy, legalább elemi szinten tanulj meg magyarul, panelproli!:)

fatia-negra 2011.06.29. 12:01:19

@Jankove: buta pöcs vagy (visszafogtam magam)

ez a betyáár+kuruc+ puszta romantika öli meg az országot

ezért van feudalizmus

minden fejlődés nyugatról jött eddig...
annak ellenére mondom ezt hogy az István előtti törzsi szövetség demokratikusabb volt mint a mostani 1011 éves feudalizmus

az 500-600 éves nyugati polgári demokratikus hagyományokkal szemben a vadkeleti-balkáni feudalizmusunkat fejlettebbnek mondani....

botorság

ökörpöröly 2011.06.29. 12:04:44

@Jankove: Magyarország egy "magyar narancs", amit tovább rombol a hozzáállás.
A magyar konyháról meg ne beszéljünk! A magyar gasztronómia a béka segge alatt van, a nyersanyagaink -hús, zöldség, gyümölcs- pedig gyenge közepes minőségűek. Aki néha utazik, az tudja, hogy miről beszélek. Egyszer menj ki a piacra Szardínián vagy Szicílián, egyél onnan valamit, ülj be egy kis étterembe, egyél egy jó tésztát, vagy keveredj el Skóciába, belekóstolni egy jó báránysültbe, lazacba, 30-35 napig érlelt húsból készített marhasültbe. Lehetne még sorolni sokáig. Ha nincs összehasonítási alapod, akkor neked persze a magyar minőség az igazi.

ökörpöröly 2011.06.29. 12:07:32

@fatia-negra: A hozzáállás is erőteljesen kihat a turizmusa. A tömegturizmust viszont különösebb látványosság nélkül is meg lehet fogni, ha jó ár/értékarányon kínálnak dolgokat, ha vannak a fürdésen kívül egyéb alternatív programok, ha a semmit "igényesebben" tálalják.

fatia-negra 2011.06.29. 12:07:52

@think different: egyetértek szinte mindenben

tényleg nagyon perverz ÜNNEPEKKÉNT a legnagyobb kudarcokra emlékezni....

ez azoknak érdeke akik a feudalizmus fenntartásában érdekeltek... (elit)

mert addig uralkodnak míg az emberek (parasztok) nagyon buták és sötétek és magukba fordulva összetörve kóvályognak...

fatia-negra 2011.06.29. 12:12:47

@ökörpöröly: ehhez hiányzik 500-600 éves kultúra... családi vállalkozások, tisztességes polgártudat stb...

el kell menni. elhagyni a süllyedő hajót. a fides szel sokkal erősebb süllyedés lesz...

lásd Kolontár-Devecser... hőszigetelés nélküli új házak a XXI. században Európa közepén...

egyszerűen semmi nem műxik...

a hivatalok-politikusok, a rendszer korruptsága romlottsága miatt
pusztuló rossz jogszabályok, nem működő intézmények
hazavágott szakmák...

és most a "tiszta" Balatonban nem merülnék el... a vízügy helyzetében.
de megkérdem mi a tiszta? a steril, élővilág nélküli? sokak szerint...

ökörpöröly 2011.06.29. 12:14:25

@fülesboci: Saját nyomorod vetíted ki. Hidd el, nagyon tudom élvezni az utazást!:) De ami szar, az szar. A "magyar narancsot" nem fogom a világ egyik csodájának hazudni.
Neked örömet okoz, ha langyos, hazai kannás bort kortyolgatsz. Neked ez az örömforrás csúcsa. Én meg többre vágyok. Nem sznobizmusból, hanem az eltérő (jelentős részben kulturális) igények miatt.
Balatonon elég sokat voltam régen, szép volt, jó volt, ahogy akkor minden. Volt egy pár év, amikor panelben laktam. Gyermekkorom egyik legszebb része volt. Rengeteg haver, állandó pörgés, mindig történt valami. Ennek ellenére már képtelen lennék egy panelbe élni. A Balatonnal is ez a helyzet. Változnak a dolgok. Sikerült felfognod?:)

ökörpöröly 2011.06.29. 12:27:01

@Jankove: Nem külföldmajmolás, hanem van egy egyetemes európai értékrend, amit mi nem tartunk be, aztán pedig csodálkozunk a nyomorunkon.
Ez egy ostoba, beteg, önsajnálatba és önhazugságba menekülő ország, ami tovább rontja a helyzetet.
Olyan a magyar, mint a cigány. Mindig megmagyarázza, hogy miért a másik a hibás, miért ő az okos. Aztán meg vergődik, mert a világ leszarja torz értékrendjét és gondolkodásmódját.
Ebből az országból nem is lesz soha kultúrállam.
Nálunk a nemzettudat is annyira torzult és beteg, hogy undort vált ki a "normális emberből". Jönnek elő a fogatlan, analfabéta hunszittyák, Slokovecsics József névvel azon álmodozva, hogy az ő isteni eredetű ősei uralták a világot.
Tegnap néztem az Echo-t -néha hajlandó vagyok mazochizmusra-. Valami főbarom azt magyarázta, hogy lényegtelen, Attila magyar volt-e vagy hun, mert a kulturális emlékek miatt ő a mi "ősapánk",
Ez még a dákoromán-elméletnél is siralmasabb.
Én egyre jobban undorodok az országtól, és nem örülök neki, hogy ilyen ócska nemzetbe születtem. Ahogy a "normális cigány" is undorodik a cigánysor lakóinak többségének az életmódjától, értékrendjétől, kulturáltságától. A kilátásaink se jobbak a cigánysoriakénál.

fatia-negra 2011.06.29. 12:34:50

@ökörpöröly: ezen én is nehezen jutok napirendre...

"Valamiért az EU a mérce, és a külföldmajmolás a meghatározó ebben az országban. Pedig ez a szeretett európai "közösség" eddig csak kárt okozott ennek az országnak, -minden tekintetben- és most sincs ez másként."

ilyen emberek élnek... sőt most ezeknek van kétharmad... SZÉGYEN....

ha az európai mérce szerint UTOLSÓK vagyunk... akkor nem jó a mérce...

akkro uj szabály az egyes a legjobb osztályzat....

ez jellemző erre a feudális retrokomcsi fides gané társaságra is ;)

ViTa1948 2011.06.29. 12:50:32

@ökörpöröly: A jankovee-nek irt kulturat firtato (es a tobbi) leveleddel te sem a jolneveltsegrol, emberi beszedmodrol, es a magas kulturalis szintedrol tettel tanubizonysagot. Azt mondjak "a stilus maga az ember". Ha ez igaz nem szivesen talalkoznek veled. (Bar erre ugy gondolom Te sem tartasz igenyt)

ökörpöröly 2011.06.29. 12:56:45

@ViTa1948: :) Olvastad Janus Pannonius, József Attila, Kosztolányi és még sok-sok híres magyar író, költő írását, hogy mondjuk Apollinaire egy-két remekművét?:) Ne tedd, mert elpirulsz, majd sírva fakadsz!:) A trágárság nem feltétlenül jelent kulturálatlanságot. A sorok közt tudni kell olvasni, te kis ostoba!:) De bármikor kiállnék ellened vagy hasonszőrű társaid ellen IQ- vagy műveltségi tesztre! :P

ökörpöröly 2011.06.29. 13:02:01

@fatia-negra: Ez egy ócska nemzet. A legrosszabb amit történt velünk az elmúlt 150 évben, az nem Trianon, hanem az osztrákoktól való elszakadás volt, ugyanis ezzel örök búcsút mondtunk Európától. Ez többségében túlságosan sötét nemzet az önálló kultúrállamiságra. Sajnos ez a helyzet.
A sok primitív, tudatlan, sudribinkó, "nagymagyar" állat pedig még a EU-ból is kilépne. Le is süllyednénk oda, ahová kulturálisan és mentálisan tartozunk, a Balkán legaljához.
Bár sok tuskó "fajmagyar" élvezné az Észak-Koreát idéző helyzetet, magyar "Dzsucse", az kell nekik.
Ez a helyzet, ha egy "nemzet" többségét alsóbbrendű csőcselék alkotja.

ökörpöröly 2011.06.29. 13:04:04

Ez a többségében túlságosan sötét nemzet az önálló kultúrállamiságra ... alkalmatlan. :) Bocs, néha kimarad egy-két betű vagy szó. :) De remélem megértik a sudribunkók, ha kicsit nehezen is! :)

fatia-negra 2011.06.29. 13:07:00

@ökörpöröly: épp mikovec a NEMZET LEGnagyobb művésze nyilatkozta...

ki kellene kormányzóvá kiáltani a viki bácsit... ő az egyetlen remény:)

egy rokonom is ezt mondja... mi lesz ha viktorkát elviszik ugyanugy mint Németh Miklóst ("agyelszívás") valami nyugati bankot rendbe tenni... és akkor nekünk nem marad remény:))))

ha a viktorban bíznak és nem magukban... az maga a színtiszta feudalizmus... rosszabb. mint egy szekta... ez egy egy vallás... döbbenet. milyen szinten van az ország

ViTa1948 2011.06.29. 13:18:12

@ökörpöröly: barmikor hajlando vagyok egy IQ tesztre. Bar szerintem a kulturaltsag (amit igen-igen hianyoltam nalad) nem feltetlenul az egzakt tudas, hanem neveles kerdese. Olvastam en is a nevezett szerzoket, sot meg hozzatennem Petofit is "foglalod el am a kurv' anyadat" szosszenetevel. Ok tobbnyire alkalmas helyen hasznaltak, Te pedig kotoszokent, es igy nem lehet tudni, hogy mikor gondolod valoban komolyan. Ha mindenkit sudribunkozol, panellprolizol, stb. akkor hogyan teszel kulonbseget kozottuk. Bar a stilusodbol ugy tunik Rajtad kivul mindenki ebbe a kategoriaba tartozik. Akkor viszont nem is biztos, hogy olyan szegyellnivalo ez a tarsasag.
Kulonben egy csomo dologban igazad van/lehet (Dzsucse, fajmagyar, Krisztus mint partus kiralyfi, Dobogoko mint vilagcsakra stb.) de "aki kiabal annak nincs igaza". Ezt egy idos/oreg ember mondja Neked, es hidd el nagy igazsag.

fatia-negra 2011.06.29. 13:19:18

@ökörpöröly: nagyon furcsa olyan dolgokkal újra szembesülni, amiről azt hittem hogy túl vagyunk rajta...

legyen az EURÓPA mérce egysége Svájc (direkt nem is Uniót mondok), polgárosult, "beállt" értékrendű államszövetség. legyen a 100%, ahhoz képest most mi 1%-on állunk...

ezt még "ezek" is érzik ezért nem elkezdenek gondolkozni-dolgozni stb...
hanem kimondják: Svájc egy rossz, egy döglődő rohadt spekulatív kommunista kapitalista rendszer...
mi ÚJ rendet és új értékeket követünk, ebben mi vagyunk a legjobbak...
lépjünk ki Európából, meg hasonlók...

debilek. de most komolyan. aki erről elhiszi hogy nem nemzetrontás, sőt az ellenkezőjét terjeszti az debil...

a fides az más (nem debil, sőt) az direkt csinálja, tudatosan, mert a nemzetrontás és a hazaárulás sem drága neki a pillanatnyi párt (pénzügyi) előnyökért

fatia-negra 2011.06.29. 13:22:39

tessék tagadjátok Európát... akkor nem kell viselkedni. akkor lehetünk betyárok, kurucok stb... vagyis csak önmagunk. primitív keleti csürhe

www.stop.hu/articles/article.php?id=897289

ökörpöröly 2011.06.29. 13:47:53

@fatia-negra: Hasonlóan gondolkozunk. Ezek olyan szinten vannak, mint a kazahsztáni csőcselék. Nekik csak maszlag, duma, és hamis mítosz és Bölcs Vezér kell. Ez annyira jellemző a magyarra. Fontosak az ideák is, csak hozzájuk kell rendelni sok más fontos dolgot -erkölcsi értékrendet, tudást, szorgalmat stb.-.
A magyarok többsége lebutult, de makacs csőcselék, akikkel semmire nem lehet jutni.
Ez van.

ökörpöröly 2011.06.29. 13:50:07

@fatia-negra: Igen, itt tartunk, tudatlan, ostoba, sötét, "keleti" csürhe. Ezeket a tetveket ki kellene zavarni birkát baszni a sztyeppekre.:)

fatia-negra 2011.06.29. 13:52:13

@ökörpöröly: épp ideje lenne azt rögzíteni, mint alapértéket, hogy cél Európa...

még akkor is ha szar érzés pár évtizedig utolsónak lenni...

de ezt hittem ez már nem kérdés, azt hittem ezen tul vagyunk

vigaszul: sokkal jobb nagyon jók között utolsónak, mint nagyon rosszak között legjobbnak lenni...

elég nagy ösztönzést jelent a pozitív környezet

anyahajókabinajtóhajtogató 2011.06.29. 14:19:50

@bájgúnár: anyahajókabinajtóhajtogató 2011.06.29. 09:31:01
@bájgúnár: Na igen akkor azért szar a Balaton mert te nem vezethetsz úgy, hogy ittál? Ez szánalmas, próbáld esetleg letenni az autódat "barátom".

Válaszod:

"Nagy bunkó vagy és semmit nem értesz!Akik horvátoknál vezetnek mind alkoholisták!Hoztad a jó magyar reagálást.Ezért tart itt az ország és ezért tart itt a balaton.35 éve vezetek és még nemvoltam büntetve sem gyorshajtásért sem italozásért.
Mást egyből lealkoholistázni a neveltetés és az illem teljes hiányára utal.Téged minősit amit írtál. "

Hol is alkoholistázok? Miért vagyok nagy bunkó? Szánlak!

anyahajókabinajtóhajtogató 2011.06.29. 14:20:19

@csincsilla72: Sarti a Chalkidiki 0.1%-a. Miért azzal példálózol?

csincsilla72 2011.06.29. 14:29:45

@ökörpöröly:
"A legrosszabb amit történt velünk az elmúlt 150 évben, az nem Trianon, hanem az osztrákoktól való elszakadás volt, ugyanis ezzel örök búcsút mondtunk Európától."

Ezen megjegyzéseddel mélységesen egyetértek. nem bánnám, ha a Monarchia megmaradt volna. Egy kis kultúra mindenkire ráfér, és a német nyelv sem ártana meg senkinek...
Szerb nemzetiségi családból jövök, láttam a Balkánt eleget. Európát akarom!!

csincsilla72 2011.06.29. 14:35:15

@anyahajókabinajtóhajtogató: mert amit ott láttam, az elég általános. Bejártuk egész Halkidikit, laktunk mindkét ujjon, Az ellátás, a körülmények mindenütt rossz volt, Sartit azért emeltem ki, mert a legtipikusabb és a magyarok által legismertebb.
Kellemes meglepetés volt pár éve Kalamitsi áprilisban, az egyetlen alkalom, amire szívesen emlékszem vissza.

anyahajókabinajtóhajtogató 2011.06.29. 15:04:56

@csincsilla72: Értem mire gondolsz, én elsősorban a természet szépségéért szeretek oda járni.

csincsilla72 2011.06.29. 15:24:20

@anyahajókabinajtóhajtogató: A természet valóban gyönyörű. Az áprilisi utunkon olyan szép volt a félsziget, mint soha. Minden virágban, a tenger és a part nincs még teleszemetelve, szinte csak a helyiek voltak ott és egyetlen honfitársunkkal sem találkoztunk. Kirándultunk, napoztunk, csend volt, nyugalom volt. Görögországba csak tavasszal vagyunk hajlandóak utazni ezek után:-)

ökörpöröly 2011.06.29. 15:32:04

@csincsilla72: De a "magyar" csőcselék számára Európa utálatos dolog. Nekik Kazahsztán és Észak-Korea jön be. Bölcs vezér, történelemhamisítás, önfelmentés, önsajnálat, szellemi sötétség, ez jellemzi őket. "Keleti" habitusú csőcselék. Sajnos II. Józsefnek nem sikerült az elnémetesítés. Itt van ez a germán-szláv keveréknemzet, aztán holmi napkeleti ősökre ácsingózik, ahelyett, hogy tanulna, művelődne, dolgozna és tenne. Csőcselék.
1000 év alatt nem sikerült Európa részévé válni, nem is fog soha, sajnos. Aki kultúrállamban és kultúrnemzetben akar élni, annak sajnos ki kell vándorolni erről a "cigánysorról".

csincsilla72 2011.06.29. 15:41:53

Ott halnának meg, ha valahol az ősmagyar sztyeppén kellene élniük.
Attilából, aki végigrabolta fél Európát, köszi, nem kérek. Semmilyen formában. Mellesleg a hunokhoz nekünk semmi közünk, egy török nép, amelyik semmivel sem különb, mint azok az oszmánok, akik pár évszázaddal később ugyanígy végigdúlták fél Európát.

ökörpöröly 2011.06.29. 15:58:44

@csincsilla72: Az ostoba, bunkó, sötét magyar csőcseléknek kell "faroknövelőnek". Ahelyett, hogy tenne, hamis álmokban él. Azért szakadunk le ilyen irtózatos ütemben nem csak Európától, régiós versenytársainktól is.
Nem jut eszembe annak a Nobel-díjas közgazdásznak a neve, aki csinált egy térképet Európáról. Az értékrend, a kulturáltság, a vallás típusa egyebek alapján. Ezeken keresztül ki lehetett mutatni, hogy egyes nemzetek előtt milyen jövő áll. A magyarok a legaljához kerültek, Albánia, Szerbia, Ukrajna...... A legjobb amit el lehet mondani erről a "nemzetről" és "országról", hogy van rosszabb is.

Kandabula 2011.06.29. 16:41:49

@TuRuL_2k2: Részben igazad van, az én információim szerint 2010-ben Ausztria idegenforgalmi bevételei kifejezetten turisztikából a GDP 15%-a, viszont a hivatalos (konferenciák, vásárok,stb.) további 15%.

fatia-negra 2011.06.29. 16:43:36

...helyünkre kerültünk... Európa zacca...

index.hu/gazdasag/magyar/2011/06/29/boldogtalanabbak_vagyunk_mint_negy_eve/

"A legrosszabbnak a bolgár, a szerb és a magyar válaszadók látták a helyzetet."

fatia-negra 2011.06.29. 16:57:48

"The lowest rates of happiness are in Romania and
Hungary – both EU members – followed by Armenia and Georgia, two Caucasus countries."

"the highest levels of unofficial payments were reported in the Slovak Republic (12 per cent) and Hungary (10 per cent), both of which have recorded
increases in unofficial payment levels since 2006."

"Hungary and Romania, which are among the countries most affected by the economic crisis (see Chapter 1), saw the levels of trust fall from 40 per cent to around 15 per cent of respondents reporting at least some trust."

"Hungary has the third highest proportion of households to have been impacted by the crisis in the transition region. More than two-thirds have been affected adversely, which is almost 20 per
cent more than the transition region average. The poorest sections of the population have been hit the hardest, as have middle-aged people and, to a lesser extent, the over-60s."

"Hungarian support for a market economy is among the lowest in the transition region. Only 30 per cent of respondents unequivocally support a market economy, a decrease of seven percentage points since 2006. Attitudes towards democracy are
more positive, with over one-half preferring it to any other political system. Yet even this fi gure is eight per cent lower than in 2006."

nincs miről beszélni... a többség feudalizmust akar. és mocsarat...
egyetlen jót nem tud a tanulmány mondani hazánkról...
mindenben a legrosszabb mutatóink vannak, csak a partnerek cserélődnek...

ez az igazi szégyen és gyalázat...

ökörpöröly 2011.06.29. 17:26:01

@fatia-negra: Ez van. De azoknak, akiknek jó a "magyar ugar" ..... Annyira hülye ez a "nagymagyar" csőcselék, hogy nem tudja elképzelni, hogy én szeretnék itt élni, szeretnék büszke lenni az országra, a "nemzetre", csak nem lehet.
Ha nem nézünk szembe a problémákkal, ha csak elmismásoljuk, eldugjuk, elhazudjuk, akkor még rosszabb lesz a helyzet. Ezen pedig nem változtat az se, ha bevezetik a kötelező kucsmaviseletet, ha pedohomo papok kinevezik Magyarországot "szűzmariskaországának", ha feudális csökevényeket akarnak visszahozni, sajnos lehetne még sorolni.
Amint megfelelő lehetőségem lesz, azonnal kivándorlok Nyugatra erről a bűzhödt, primitív szemétdombról, ahol csak a galacsintúrók és az élősködő patkányok érezhetik jól magukat.

balazst 2011.06.29. 19:00:04

Bocs, de ez a blog nem a Balatonról szól(t)?

fatia-negra 2011.06.29. 19:01:38

@balazst: ökörpöröly volt megposztolva....

mellesleg minden visszavezethető a z alapproblémára:

a magyarok NAGYON BUTÁK... ánblokk

ökörpöröly 2011.06.29. 20:27:37

@fatia-negra: Az Index segítségével ez az egyik olyan "írás", amihez 1-nél több hozzászólás akadt.:)
Ilyen gyenge írásnál ez nem túl gyakori! :)
De sajnos nem győzött meg, idén se pazarlok 1 percet se a Balatonra.:)

fatia-negra 2011.06.29. 20:29:29

@ökörpöröly: én kénytelen vagyok, mert a lehúzós oldalon működök ;)

2011.06.29. 22:26:02

@ökörpöröly: Igen igen, sejtettem hogy ez lesz a következő felvonás: Amikor elfogynak az érvek, (vagy eleve sose voltak), akkör jön az izom. Az idióták elkezdenek idegből kurvaanyázni, az önjelölt értelmiségiek, -akiket legfeljebb 1-2 generáció választ el a gyárak futószalagjaitól- előveszik a csodafegyvert, a hiányos nyelvtantudásukat. Igen, itt rád gondoltam. Mielőtt gépelési hibák után kutatva, átmész nyelvtan-náciba, legalább olvasd át néhányszor a saját irományod, vagy tedd be a word helyesírás ellenőrzőjébe, rögtön kimaradna belőle, az az 1-2 szarvashiba! A másik megfigyelésem: általában azok szokták legjobban, és leghangosabban szégyellni Magyarságukat, akik miatt leginkább szégyenkezhetne az ország! Akik állandóan azon keseregnek, hogy a fasz (európa) rossz oldalára születtek, és Magyarországból sose lesz Európai Kultúrállam. Persze hogy nem lesz. A körtéből sem lesz alma. Barátom, ha Magyarország nem lenne ilyen felbolydult méhkas, és nem élnénk ilyen zavaros időket, európa (így kisbetűvel) összes országa csak tanulhatna tőlünk, elég sok mindent. Talán egyetlen igazán szégyenletes tulajdonságunk van, az örökös széthúzás, és a nálad is megfigyelhető magyarellenesség, nemzetgyalázás, ami valóban komoly defekt. Neked a kultúrát az amerikai gyorsétterem láncok, és hasonló olcsó modern nyugati örömök jelentik, a valódi tradícionális Magyar értékek fölött pedig simán átsiklasz, mert esetleg idejétmúlt. Az általad fikázott radikális, szélsőséges, nemzeti „szittyamagyarok” az ország egyetlen egészséges foltja. Ők legalább már arra rájöttek, hogy saját mércénk szerint kell mérni a világot, nincs szégyenkeznivalónk, nem kell lehajtott fejjel járni, bármennyire is ezt sulykolják. Nem kell Európa árnyékában kullogni, a nyugathoz hasonlítani mindent, és megalkudni néhány odavetett koncért. Ti a nagy konzervatív, Wannabe-EU, polgári világnézetetek miatt lesz az ország szép lassan, egy identitástól szakszerűen mentesített, amerikanizálódó, anyagias, nemzetietlen, hitellel hajtott elbaszott gépezet. Aprópénzért is odatartjátok, és odatartatnátok mások picsáját is, egy cseppnyi nyugatért. Milyen Európai értékrendről beszélsz ember? Milyen európai kultúráról? Még most sem tűnik fel, hogy az Európának nevezett gittegylet kft. a szétesés határán áll ? Minden egyes nap, ajándék neki. Mi pedig csak fogyóeszköz voltunk ebben a történetben, semmi más. Megfordultam pár helyen Európában, én semmi felemelőt nem tapasztaltam, sőt bizonyos helyektől, pl; Franciao. ami szvsz európa pöcegödre, valósággal irtózom, és a mai napig talány számomra hogyan lehet a világ meghatározó állama, annyi retardált, óvodás szinten megrekedt, igénytelen KULTÚRÁLATLAN suttyóval a fedélzeten. Pedig a nemzettudat ott sokszorosa a miénknek.

fatia-negra 2011.06.29. 22:36:35

@Jankove: f@sz vagy... bocs diszkrétebben: pöcs...

visszanézem nyelvtan: OK, mehet....

hosszú és unalmasat írtál.
de igazad van. hasonlícs albánokhoz...

2011.06.29. 22:44:09

@ökörpöröly: „A magyar gasztronómia a béka segge alatt van”

Ezt biztosan valami európai tanulmányban olvastad. Vegyük pl; az amerikai „gasztronómiát”. Mi jut róla eszedbe? Nekem az, hogy a világon legszélesebb körben elterjedt, legtöbb helyen ismert, preferált és elfogadott gyorséttermi hizlaló szarok halmaza. Nem érzed az ellentmondást? Az hogy valami eltrjedt, nem jelenti azt, hogy jó. A kevésbé ismert nem jelenti automatikusan hogy szar.
A magyar konyha nem elterjedt, de ennek leginkább a rossz„marketing” az oka. Viszont nincs olyan szeglete a világnak, ahol ne ismernének (tudom közhely) néhány tradícionális magyar kaját. A magyar konyha ízletes, változatos, és szvsz nem egészségtelenebb a kínai, vagy olasz konyhánál. Sok külföldi úgy viszi a hungarikum ételeket, mint a cukrot. Példa kedvéért: egyszer egy kinti kollégánknak küldtünk fűszer-pirospaprikát, szerette volna megkóstolni, merthogy nem divat kint. Azóta a rabjává vált, rájött hogy az egyhangú kaják feldobhatók vele. Persze ezt hiába mondom olyannak, akinél a gasztronómia a BigMac-nél kezdődik.

2011.06.29. 22:47:57

@fatia-negra: Ne haragudj, te miért írogatsz nekem? Nem tűnik fel, hogy figyelmen kívül hagyom a kommentjeidet? Nem véletlenül.

fülesboci 2011.06.30. 08:21:25

@ökörpöröly: oda utazol ahova akarsz. nyomoruságos szóhasználatod minősit, nem amit irsz.
az már semmit sem számit.

Kandabula 2011.06.30. 17:53:54

Úgy gondolom, hogy vitátok feleslegesbe hajlik. Az idegenforgalmi statisztika beszédes. Tök mindegy, hogy ki-ki mennyire van meggyőződve saját igazáról, ha a vendég nem jön, hát nem jön. Magam részéről a pizzán vagyok felháborodva, nem értem, hogy ez a primitív valami hogyan tudott végigsöpörni a világon. Egyébként itthon is... No, meg a hamburger. Itthon is. Senki nem akadályozza, hogy bármely hazai kaja versenyezzen vele. Úgyhogy ez ilyen egyszerű.

Kandabula 2011.06.30. 19:11:40

Más szóval: a külföldiek leszarják a Balatont, oszt jónapot.

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.07.01. 01:28:57

OFF:

Többször megfigyeltem már a blogtérben, hogy mennyire könnyen szakad a cérna, mennyire könnyen bújik elő egy-egy szerencstélenebb kifejezés. Nem tudom az okát, de abban biztos vagyok, hogy bármi is az, talán lehetne kicsit visszafogottabban is irogatni a másiknak. Emberek vagyunk, vagy mi.

@bájgúnár: "Mást egyből lealkoholistázni a neveltetés és az illem teljes hiányára utal.Téged minősit amit írtál. "

Bocsánat, hogy belevakkantok, ne haragudj.

Direkt visszaolvastam, és úgy látom, nem lett senki lealkoholistázva. Te viszont igen bántó stílusban reagáltál - a "nagy bunkó vagy" szókapcsolattal indítani egy kommentet szerintem is a neveltetés és az illem teljes hiányára utal (copyright by @bájgúnár).

Higgadj le, és máskor olvass pontosabban, ezután pedig ennek tudatában válaszolj. Ami ugye szerinted is minősít.

@anyahajókabinajtóhajtogató:

Elolvastam a kommentjeidet, szerintem egész jól látod a dolgokat. Mondjuk Chalkidiki szigetéről nem tudok nyilatkozni,még sosem jártam ott, de a neten található infók és képek alapján valóban szép hely.

Én a Balatonnál nőttem fel, látom a hibáit és látom a jó oldalait is (imádom, pedig sokszor kesergek miatta: ez a tó többet érdemelne).
Meg vagyok róla győződve, hogy egy egészen különleges hely, még akkor is, ha turisztikai szempontból ezer sebből vérzik. De ez egy hosszú téma, és jelen állapot szerint szinte teljesen reménytelen - mi magyarok, ritkán fogunk össze bármiért is.

A Balaton viszont pont az a kategória, amit nem szabadna hagynunk így sínylődni.

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.07.01. 01:41:33

@Jankove:

Teljesen jól látod a dolgokat: a magyar gasztronómia ha nincs is a világ szűkebb élmezőnyében, de híres, és változatos ételeivel, finom ízeivel méltán az.

Ne feledjük: alapvetően kontinentális éghalatú az ország, ami nagyban behtárolta/behatárolja az alapanyagaok körét, de ettől függetlenül egy szintetizáló és szées spektrumú konyhaművészet a miénk (szláv, török, német behatás).

lüke 2011.07.01. 06:01:32

vakkantók, sudrik stb
Trianon elött és után is így volt:, olcsóbb volt a tenger
és biztosabb a napsütés
ettöl a Balaton megmaradt annak, ami :
rossz az ellátás, drága, de a mienk

bájgúnár 2011.07.01. 08:35:45

@Zébácsi:
Alapvetően egyetértek önnel.Viszont amikor egy véleményemre egyből úgy reagálnak,hogy azért nemjó nekem a balaton:" Na igen akkor azért szar a Balaton mert te nem vezethetsz úgy, hogy ittál? Ez szánalmas, próbáld esetleg letenni az autódat "barátom".
Alapból nem vezetek amikor iszok.A válaszadó viszont egyből besorolt azok közé akik ezt teszik.Tehát nekem ez már úgy jön le hogy alkoholista vagyok mert azon siránkozom hogy ittasan nem vezethetek,holott csak a horvát példát hoztam, hogy ott egy sör belefér a vacsorába.Viszont ha balesetet okozok szigorubban veszik.de mindegy ,hosszú!Itt nálunk megszokta a nép hogy rövid pórázon tartsák

bájgúnár 2011.07.01. 08:42:48

@Kandabula:
Heket sütnek balatonon a sűlt keszeg helyett!
Ez olyan mintha hurkát sütnének a tengerparton.Feladtunk mindent ami magyar jellegzetesség..Amúgy magáért a balatonért nemjönnek a túristák.ahogy jómagam sem megyek le csupán a tengerért.Oszt hány népnek van tengere mégsem özönlenek oda a túristák.Vendéget oda kell szoktatni,ott kell tartani és olyan élménnyel elengedni hogy oda visszakívánkozzon.

csincsilla72 2011.07.01. 09:52:01

@Zébácsi: A magyar gasztronómia sehol nincs mondjuk az olasz, a francia, spanyol, kreol, arab, török-görög vagy éppen thai konyhához képest. És ez csak néhány példa. Valamikor, még a szocializmus előtt méltán volt híres. Ma nem az. A pirospaprikás vonulaton kívül nem sok minden van, nagyon kevés alapanyaggal dolgozik (ahhoz képest, hogy régen mennyit használt), egyhangú. Elég elővenni egy Czifray-szakácskönyvet vagy egy Dobos-félét, és megnézni, hogy száz éve micsoda gazdag konyhánk volt. Ezt teljesen szétrombolták. És még ami alapvetően jó lenne, azt is igénytelenül készítik a legtöbb helyen. Sajnos. Az nem megoldás, hogy homokba dugjuk a fejünket. Változtatni kell rajta, mert Európa nyugati felén bizony ezért is ellátogat egy idegen országba, aki megengedheti magának. A magyar konyha sajnos nem jelent vonzerőt.

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.07.01. 10:06:13

@bájgúnár:

A blogokon megszokott dolog a tegezés, s mivel kettőnk közül szinte bizonyosan én vagyok a fiatalabb (2 évvel biztosan), kicsit fura számomra, hogy "Ön" lettem. Mindegy, ez nem érdekes.

Köszönöm szépen válaszod! Értem a logikádat, és el is fogadom, viszont azt szeretném handsúlyozni, hogy nem tartalmi észrevételt tettem, hanem sítlusbelit.
Ha viszont már kiragadsz és idézel a kabinajtóhajtogatótól, akkor miért nem citáltad ide az első mondatát, ez ugyanis kérdés volt, nem kijelentés. Igaz, meg is válaszolta rögvest, kvázi mintha nem is lenne kíváncsi arra, hogy te mit válaszolsz. A barátod szó pedig idézőjeles, ami az én felfogásom szerint nem bántó, bár kétségtelenül van egy kis éle - viszont messze hangsúlytalanabb, mint a bunkó szó.
Idézem a teljes kommentjét: "Na igen akkor azért szar a Balaton mert te nem vezethetsz úgy, hogy ittál? Ez szánalmas, próbáld esetleg letenni az autódat "barátom".
Egy hasonló riposzttal letudhattad volna a dolgot finomabban is.
Neked írt megjegyzésem csak erre irányult, és kérlek, tényleg ne haragudj, hogy belevakkantottam, nem szoktam elefántcsonttornyom magasából osztani az erkölcsi észt, s mivel értelmes fickónak tűnsz, remélem, hogy nem is gondolod ezt.

A hekk-keszeg viszonyhoz csak annyit tennék hozzá, hogy valószínűleg a szálkák hiánya miatt tolódott el a dolog a hekk javára (bár egy jól átsült keszegben a szálka már ropogós), meg talán azért, mert - érdekes módon - olcsóbb is. A családom foglalkozott ilyesmivel (Zamárdi) és a legtöbb vendég hekket kért, pedig volt a kínálatban sült keszeg is. Annak idején én sem értettem, azt meg pláne, hogy fogas, süllő, harcsa szinte alig volt kapható a part menti büfében - mindenkinek a tengeri hal kellett.
Szóval igazad lehet, mert tényleg nem volt valami balatoni a halválaszték...a borokról és a 80-as évek végi sörfogyaztásról, az ellátás (beszerzés) finom kis magyarosch trükkjeiről, novellákat lehetne írni.

Talán nincs is min csodálkozni, hogy Balaton ott tart ahol, mert tényleg minden ilyen magyarosan ment akkoriban, semmi sem úgy, ahogy a józan ész diktálta volna. Oly sok haszonélvezője volt ennek, hogy nem volt igazi érdek valóban jól csinálni. Ma is ez megy, és nemcsak Balaton-szinten.

Szép napot!

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.07.01. 10:18:41

@csincsilla72:

Köszönöm a reagálást!

Elfogadom, van igazságod, de én mégsem értek veled teljesen egyet.

Egyrészt, mert én azt írtam, hogy a magyar konyha valóban nincs ott a világelitben, viszont ettől függetlenül híres.

Azt tökéletesen jól látod, hogy 100 éve jobb volt a helyzet - szerintem még a háború előtt is. Akkoriban egy kockás abroszos kiskocsma magasabb szintet képviselt, mint ma. És igen, azt is jól látod, hogy nagy az igénytelenség, de talán van némi javulás az utóbbi időben. (A Balcsiról nem tudok niylatkozni e téren, évek óta nem ettem ott étteremben). Szerencsére a szakma krémje sorra hozza a díjakat a nemzetközi szakácsversenyekről, de ez kicsit olyan, mint az olimpia.Hiába szerznk tíz aranyat, ha az átlag magyar nem sportol, nincs módja, alkalma, minőségi és valódi testmozgásra.

ebben az értelemben teljesen igazad van. Általánossá kellene tenni a magyar konyha értékeinek használatát és ismeretét, le kellene jönni a gulasch-palaschinken nach Hortobagy Art vonalról. Ez téves képet fest konyhaművészetünkről, mint ahogy az olasz sem csak a pizzaból áll.

Nem is beszélve a marketingről, amiben szintén lenne hová fejlődnünk.

Szép napot!

csincsilla72 2011.07.01. 13:59:24

@Zébácsi: Valóban, a probléma igazából nem is az egyoldalúsággal van. A cseh konyha sem a változatosságáról híres, mégis milyen jó kis vendéglőik vannak. A gond az, hogy ha bemész bárhol egy étterembe, akkor mindenütt ugyanazt a néhány ételt találod meg, igen gyenge minőségben. Tisztelet a kevés kivételnek. Az emberek szeretnek enni, és egy nem túl vonzó régiót is nagyon felfuttat a jó kaja. A Balatonon van egy Kistücsök, ami tényleg nagyon színvonalas és kellemes hely, jó konyhával. A többi maximum átlagos vagy (mélyen) az alatti.
A pizzériák, lángososok, hekksütők cseppet sem teszik vonzóvá a helyet. Mi a fenének jönne ide valaki pizzázni, amikor azt megteheti Olaszországban is? És akkor még csak nem is a lehúzásról beszélek, hanem szimplán rossz kajáról.

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.07.01. 15:13:54

@csincsilla72:

Nagyon szépen összefoglaltad!

A Kistücsök B.Szemesen van, ha jól tudom, talán smerem is a főnökét (ha még az, aki 13 éve volt). Már akkor is kirivóan a szakmaiságra apelláló hely volt, egy üde színfolt a környéken.

Örömmel hallom, hogy még mindig így van (de ismétlem, tizenéve nem volt szerencsém a helyhez).

A cseh konyha olyannyira kisebb spektrumú, hogy például a magyar konyha is szintetizált onnan dolgokat - tehát ami repertoárunk bővült vele. Hunyadi Mátyás még királlyá választása előtt Prágában volt Pegyebrád király "fogságában" és ismereteim szerint több mártásos recpetet is magával hozott - amiket aztán szépen beillesztett a visegrádi királyi menübe.

A magyar konyha valóban sokrétűbb (több hatás érte, de ezt már írtam, és bár híres, de valahogy mégsincs az élmezőnyben.
Szóval meglenne az alap, hogy javuljon a vendéglőskultúra, de ehhez akarat kellene, meg picit nagyobb és igényesebb vásárlóerő. Összetett dolog ez, szerintem.

2011.07.01. 16:27:41

@csincsilla72:

Szia

Próbálj egyszer bemenni egy franciaországi étterembe. Céges kiküldetésen egy álló hétig stake-et ettem, egysíkú, és elborult konyhájukban jószerével csak ez volt ehető. Pedig állítólag a francia konyha és séfek világhírűek, persze azt hozzá kell tenni, hogy akkor, ha szereted az ízeiket. A vendéglátásuk szvsz kritikán aluli, este 22 óra után gyakolratilag megállt az élet, nem találtunk nyitott helyet belvárosban sem. Idegen (angol nyelvet) nyelvet alig, vagy egyáltalán nem beszélnek, még ott sem, ahol potenciálisan feltűnhetnek külföldiek. Pedig már kelet európában is alapkövetelmény, hogy üzletekben éttermekben stb, minimum angol nyelv legyen. És ami nagyon kiverte a biztosítékot: gyakorlatilag mindenhol a honfitársaikat részesítették előnyben, ránk külföldiekre, érezhetően magasról szartak. Az igazság az, hogy hajlamosak vagyunk kettős mércével mérni, illetve túlzott önkritikát gyakorolni. Pedig ha nem szemellenzős az ember, máshol is látja azokat a hibákat, amik nálunk megvannak.

csincsilla72 2011.07.01. 19:04:17

@Jankove: Nézd, nem tudom, hol kaptál egy álló hétig csak sztéket. Én más sokszor jártam Franciaországban, sokfelé. Rouenban pl, (ami kisváros), az egyik piaccal szemben 5-6 kis étterem sorakozott egymás mellett, együtt úgy kábé 200-féle fogással (!!). Egyik sem török, arab vagy kínai. Korzikán szinte csak helyi ízek vannak, de sokféle étel és igen különlegesek. A hegyekben rengeteg sajtétel. Provance-ban fantasztikus zöldségételek és tenger gyümölcsei, minden mennyiségben. Finomak, ízletesek, fűszeresek. Speciel sztéket sehol nem ettem. Azt el tudom képzelni, hogy Párizs turistákra szakosodott bisztróiban, ahol van naponta 3 menü, ott kapsz sztéket is, de én nem futottam bele sehol.
A nyelvtudásuk más kérdés, nincs köze a konyhájukhoz.
A francia konyha beszélőviszonyban nincs a magyarral. Egyszerűen gazdagabb, változatosabb. Az íz más kérdés, aki a paprikába, borsba és fokhagymába fojtott ételeket érzi csak finomnak, annak lehet, hogy unalmas vagy íztelen. A franciáknak nem nőtt bőrkeményedés a nyelvére, nincs szükségük ízbombákra, a zöldfűszerekkel is mesterien bánnak.
Én speciel a paprikás ételeket nem szeretem, mert a paprika túl agresszív ízt ad mindennek.
Én értem, hogy szereted a magyar konyhát, de ez egy szubjektív vélemény, amit azért nem nagyon oszt a világ. Lassacskán már nem híres, hanem hírhedt. Tettünk róla. Éltem Németországban évekig, egy nemzetközi évfolyamban tanultam. Baromira nem voltak jó véleménnyel a konyhánkról. Zsíros, túl fűszeres, egyhangú. Kábe ennyi.:-(
Legközelebb válassz jobban éttermet. :-P

2011.07.01. 22:23:43

@csincsilla72: Nem étteremben ettünk, hanem éttermekben, északi területen. Igaz nem túl sok időt töltöttem ott, ezért reprezentatív a vélemény. Sajt, meg zöldségek? Szerinted ez gasztronómiai csoda, ami világszinvonalú? Ha nagyon gonosz akarnék lenni, azt mondanám, ezek jószerével étel alapanyagok. 200 féle fogás? Nem inkább 200 féle elnevezés, minimális tartalmi eltérésekkel? Nem tudom, egy magyar Don Pepében tartalmasabb étlappal találkozom. Nekem minden egyes ételükről az jutott eszembe, hogy valamiféle desszert, vagy ételkülönlegesség. Inkább mutatós, mintsem finom. Semmi rendes, igazi emberes ízletes kaja. (mindjárt zuhog rám a prolizás) Minden műanyag, könnyű, tartalmatlan, persze náluk nem nagyon szokás dolgozni, azt a keveset is igen ráérősen csinálják, ezért érthető, hogy elvannak ezeken az alacsony tápértékű eledeleken is. A vendéglátáshoz pedig igenis hozzátartozik az idegen nyelv ismerete. Főleg ha egy EU-s országról beszélünk. Magyarországba minden egyes alkalommal tövig vágják a véres kést, ha a nyelvtudásunk hiányáról van szó. Külföldi turisztikai cikkek, vastagon szedetten, rendre lemossák hazánkat, hogy kevesen, és keveset beszélünk idegen nyelvet. Noshát Franciaországhoz képest, szerintem lóhosszal vezetünk, ebben a tekintetben is. Olyan dolgokról beszélünk egyébként, ami totál szubjektív. Szerintem a magyar ételeket, pont a gazdag fűszerezettség teszi különlegessé, egyedivé. Csodálkozom az általad említett németek véleményén, mert a konyhánk sok tekintetben találkozik, az övékkel. De tudok mondani ellenpéldát is: tavaly egy jónevű balatoni (zamárdi) étteremben –hogy visszakanyarodjak egy kicsit a témához is- láttam egy német turista csoportot, akik kétpofára falták a cigánypecsenyét, és nem látszott rajtuk hogy nagyon fintorognának. Akarva akaratlanul is figyeltem, hogy csúszik le a kondér halászlé erőspistával. Aztán gondolom otthon előadják, milyen szar a magyar konyha. Az hogy ez mennyire jön be a magyar ízvilág a földgolyónak, megmondom őszintén a legkevésbé sem érdekel. Amikor egy afrikai szafarira látogatsz, ott sem célod, hogy hogy öltönybe lásd giroszt majszolni a maszáj harcosokat. Minden régiónak megvan a maga tradíciója, attól egyedi különleges. A globalizálódó világban elindult a kultúrák összemosása, identitásuk felszámolása. Egyesek szerint ez tök jó dolog, én viszont abba a csoportba tartozom, aki nem rokonszenvez ezzel. Magyarország is különleges hely a maga nemében, az ételeink is azok, a tájaink is, a tradíciónk is, csak önmagunk ellensége vagyunk. Reklám helyett, magunk hordjuk le saját magunkat a sárga földig.

csincsilla72 2011.07.04. 17:02:25

@Jankove: Kiforgatod a szavaimat.
Amikor sajtot, zöldséget említek, akkor a belőlük készült számtalan fogásra gondolok.
Nézd, nekem nem tisztem, hogy felnyissam a szemed, hol áll a magyar konyha a nagy nemzetközi viszonylatban.
Egyszer talán nézz körül alaposabban.
Volt alkalmam megtapasztalni más konyhák gazdagságát, sokszínűségét, szemben a mienkkel. Hallottam a külföld véleményét is. Ha elhiszed, elhiszed, ha nem, hát nem. Te dolgod.
Sok szerencsét a balatoni lángoshoz.

Időjárás


Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Sötétre váltok! Világosra váltok!
süti beállítások módosítása